Arv som enskild egendom

Min mor dog i januari och min far dog för några år sedan. De har skrivit att arvet till oss barn ska vara enskild egendom. För mig är det en säkerhet om min man (som har två barn) skulle dö innan jag gör det. Vi har inga gemensama barn ochjag har inga barn. Hur gör jag rent praktiskt för att visa att mitt arv är enskild egendom? Vad för paper ska skrivas? Måste pengarna sättas på ett särskilt konto? Hur fungerar det om jag placerar pengarna någonstans?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din man dör måste er egendom fördelas mellan er med hjälp av bodelning enligt 9 kap. 1 § Äktenskapsbalken (ÄB). Enligt 10 kap. 1 § ÄB sägs det att i bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, vilket innebär att enskild egendom får undantas. Jag tolkar din fråga som att du undrar om ditt arv du fått av dina föräldrar kan undantas från en bodelning i form av enskild egendom.

I 7 kap. 2 § ÄB finns regler om vad som är enskild egendom. Du nämner att dina föräldrar har skrivit att arvet ska vara enskild egendom, men inte var de har skrivit det. Svaret kan variera lite beroende på var det är du menar att de har skrivit det här. Enligt paragrafens 4 punkt kan alltså egendom vara enskild om du erhållit arvet genom ett testamente med villkoret om att det ska vara enskild egendom. Har dina föräldrar skrivit ett testamente med dessa villkor är det alltså din enskilda egendom vid en eventuell bodelning om din man dör före dig.
Om dina föräldrar har skrivit ett testamente som säger att arvet är din enskilda egendom krävs det inte att du gör något. Vid en eventuell bodelning ska arvet helt enkelt inte räknas med om den är enskild egendom, enligt 7 kap. 1 § ÄB.

Om kraven för den fjärde punkten inte föreligger finns det även en möjlighet för dig att skriva äktenskapsförord enligt 7 kap. 2 § 2 punkten ÄB. På så sätt kan du själv förordna om att det ska vara din enskilda egendom. Reglerna kring äktenskapsförord kan du hitta i 7 kap. 3 § ÄB. Detta innebär att du måste upprätta ett skriftligt äktenskapsförord som undertecknas av både dig och din man. Genom äktenskapsförordet kan du alltså förordna om att viss egendom ska tillfalla din enskilda egendom och på så sätt ej ingå vid en framtida bodelning enligt 7 kap. 1 § ÄB.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare