Arv om familj bor utomlands

Hej!

Jag bor ensam och äger en bostadsrätt, min familj bor i Iran och har ingen släkt här. Undrar vad som ska ske efter ens egen bortgång?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Normalt prövas arvsfrågan i det land som personen avlidit, d.v.s. om du skulle gå bort i Sverige gäller svensk lag enligt Regeringens Proposition 2014/15:105 om arv i internationella situationer.

Om svensk lag tillämpas, ärver därför din familj i Iran dig. Rent praktiskt tror jag det blir lättast om bostadsrätten säljs och pengarna därefter skickas till din familj i Iran. Om du inte vill sälja bostadsrätten blir det krångligare i och med att Iran är utanför EU och att andra principer kan gälla. Skatteverket är den myndighet som ansvarar för arvsfrågor, av den anledningen är mitt råd att du vänder dig till dem med tanke på deras expertis inom området och för att undvika att det blir fel.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare