Årsmötesprotokoll ideell förening?

Årsmötesprotokoll ideell förening

Ska inte ett årsmötesprotokoll från ett årsmöte där föreningen upplöses skickas till de som representerade de olika föreningarna .

Det är en länsförening med tre lokalföreningar som upplöstes efter ett extra årsmöte.

Årsmötet skedde den 14 december 2021. Representanterna för åtminstone en förening har inte fått årsmötesprotokollet ännu idag, den 23 februari 2022.

Ska de närvarande som representerade de olika föreningarna få del av protokollet. Ska de föreningarna som upplösningen gällde få del av protokollet?

Så har inte skett.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar vilka skyldigheter som finns för informationsgivningen till länsföreningens medlemsföreningar efter ett årsmöte.

Analogier när det saknas tydlig lagstiftning

Inledningsvis ska sägas att ideella föreningar inte regleras i någon speciell lag. Detta eftersom det inte finns en ekonomisk drivkraft bakom föreningen, som innebär att medlemmarnas ekonomiska intressen bör skyddas genom lagregler. I stället får man titta på praxis och se om man kan göra så kallade analogier från andra lagar. En analog tolkning av en lag, eller ett analogislut som det ibland kallas är när en lag som egentligen inte är tänkt att reglera en viss situation ändå får ett visst genomslag. Genom att titta på lagstiftning för liknande områden kan man få viss vägledning i hur rätten är tänkt att fungera även i ett sådant fall. Om flera lagar som reglerar en snarlik situation pekar i samma riktning kan detta visa på en genomgående tanke i lagstiftningen som kan användas som argument för att använda analogin i fråga. Man måste dock hålla i åtanke vad som har motiverat en viss regel. Om det exempelvis är en konsumentskyddsregel kanske den inte ska tillämpas analogt när två stora företag har en tvist.

Ett klassiskt exempel på när det blir aktuellt med analogier är att det inte finns en lag som reglerar när en näringsidkare köper en tjänst av en annan näringsidkare. Är det en privatperson som köper en tjänst av en näringsidkare har privatpersonen ett starkt konsumentskydd genom konsumenttjänstlagen, eftersom den enskilde är i en mer utsatt och skyddsvärd position. Detta gäller dock inte för stora aktörer. Om en konflikt uppstår mellan två näringsidkare och det inte är reglerat i avtalet kan man då ta inspiration från konsumenttjänstlagen för att lösa problemet. Man kan däremot inte vara lika säker på exakt vad det är som gäller i sådana situationer, och ofta får ledning sökas i rättspraxis på området som de högsta domstolarna utformar genom sina avgöranden.

Skyldigheten att skicka ut ett protokoll efter stämman i olika lagar

Av 6 kap. 39 och 40 §§ Lag (2018:672) om ekonomiska föreningar framgår att ett protokoll ska föras på en föreningsstämma och att detta ska vara tillgängligt för medlemmarna senaste 3 veckor efter stämman. Lagen är tillämplig på alla typer av ekonomiska föreningar och används ofta när man gör analogier för ideella föreningar. Av 7 kap. 48 och 49 §§ Aktiebolagslag (2005:551) framgår också att det ska föras ett protokoll vid bolagsstämman och att detta ska hållas tillgängligt för aktieägarna senast 2 veckor efter stämman.

Min tolkning av gällande rätt

Att bestämmelserna är så när identiska för de båda bolagsformerna talar för att en genomgående tanke hos lagstiftaren har varit att medlemmar i en association som styrs av medlemmarna har rätt till insyn i ärenden som rör deras förening/bolag. Detta är inte direkt en regel som finns för att skydda medlemmarnas ekonomiska insats, utan snarare för att medlemmar i en förening/bolag har en rätt att ta del av det som beslutas eftersom det är medlemmarna som styr företaget/föreningen. Att det inte är en "ekonomiskt motiverad" regel utan snarare en princip inom associationsrätten stärker argumentet för att man kan göra analogin att detta även bör gälla för ideella föreningar.

Med detta som bakgrund skulle jag säga att berörda medlemmar har rätt att kräva att ta del av protokollet efter årsmötet. Detta bör i vart fall gälla för de närvarande parterna, men jag skulle säga att det också bör gälla för berörda parter. Eftersom de också har ett direkt inflytande i föreningen i fråga bör de också ha samma rättigheter att ta del av protokollet. Det går inte att säga exakt vad den bortre tidsgränsen för detta är, men eftersom både aktiebolagslagen och lagen om ekonomiska föreningar talar om ett par veckor bör samma gälla för ideella föreningar också.

Om du skulle ha några frågor kring mitt svar får du gärna höra av dig till; Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare