Årliga utbetalningar enligt testamente

Hejsan. Om man är ensamstående och inte har några egna barn men dock syskon och föräldrar vid livet kan man då styra vad som händer med ens tillgångar om man skulle gå bort? Exempelvis om man i testamentet

vill att alla ens pengar ska investeras i en börsnoterad fond där vinsten på innehavet betalas ut årligen till resterande familjemedlemmar och någon välgörenhetsorganisation?

Lawline svarar

Hej Charlie!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du är ensamstående och inte har några bröstarvingar (barn, barnbarn, barnbarnsbarn och så vidare) finns det inga begränsningar för hur du får utforma ditt testamente.

Grunda en stiftelse

Så som jag förstår din fråga vill du att din kvarlåtenskap ska investeras i en fond. Från denna fond ska det sedan ske årliga utbetalningar till dina familjemedlemmar samt till en välgörenhetsorganisation. Ett sätt att lösa detta på är att du, under din livstid, startar en stiftelse. I denna stiftelses stadgar skriver du att stiftelsens syfte är att förvalta din kvarlåtenskap enligt de önskemål som framgår av ditt testamente. I ditt testamente skriver du sedan att all din kvarlåtenskap ska gå till den här stiftelsen. I testamentet måste du även tydligt ange vilka du vill ska få utbetalningar från stiftelsen och hur ofta dessa utbetalningar ska ske. Det är även viktigt att du berättar om utbetalningarna ska ske med ett visst belopp eller med en viss procent av avkastningen på stiftelsens medel.

Förslag på skrivningar i ditt testamente

Om du till exempel vill att pengar ska gå till din syster varje år, och till hennes barn efter det att hon gått bort, kan du skriva såhär:

"Ett belopp om X tusen kronor varje år till min syster A. Om min syster A har avlidit så ska samma belopp istället delas mellan alla hennes bröstarvingar i rakt nedstigande led."

Med den här skrivningen så kommer din systers sida av släkten fortsätta få utbetalningar från stiftelsen så länge det finns någon i rakt nedstigande led från henne. Alltså, rent hypotetiskt, kan utbetalningarna fortsätta i all evighet. Om du istället vill att betalningarna till dina släktingar någon gång ska upphöra och istället gå till en välgörenhetsorganisation kan du skriva såhär:

"Ett belopp om X tusen kronor varje år till min syster A. Om min syster A har avlidit så ska samma belopp istället delas mellan hennes barn. När alla barn till min syster A är avlidna ska samma belopp istället betalas till Välgörenhetsorganisationen Y."

Administration av stiftelsen

Det är dock viktigt att du ser till att det finns någon som kan sköta utbetalningar från stiftelsen efter du har gått bort. Du kan ge det här uppdraget till vem du vill men för att undvika konflikter mellan dina arvingar skulle jag föreslå att ge jobbet till någon utomstående, till exempel en advokat eller revisor.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare