Arbetstagares upplysningsplikt gentemot arbetsgivare

En arbetstagare har inskrivit i sitt anställningsavtal att körkort är en förutsättning för tjänsten. Arbetsgivaren gör en kontroll av samtliga anställdas körkort av säkerhetsskäl. Ett av körkorten visar sig vara förfalskat. Vad gäller nu ? Kan han/hon bli uppsagd ? Avskedad ? Är arbetsgivaren skyldig att underrätta polisen om vad som hänt ?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka konsekvenser som kan tillkomma om det visar sig att en arbetstagare har förfalskat sitt körkort när det är ett krav för tjänsten att ha körkort. Samt om arbetsgivaren är skyldig att rapportera om förfalskat körkort till polisen.

I fallet aktualiseras lagen om anställningsskydd som förkortas LAS.

Arbetstagaren har en upplysningsplikt till arbetsgivaren:

Utgångspunkten är att arbetstagaren har en upplysningsplikt gentemot sin arbetsgivare om de förhållanden som är av betydelse för arbetsgivaren. Upplysningsplikten finns i det flesta fall inte lagreglerad utan framgår av anställningsavtalet. Konsekvenserna av att arbetstagaren inte meddelar förhållande som är av betydelse för anställning är att det kan föreligga sakliga skäl för uppsägning enligt 7 § LAS. Det kan även i vissa allvarliga fall föreligga grund för avsked enligt 18 § LAS, här kan jag även hänvisa till praxis från arbetsdomstolens dom i AD 2001 nr 24 där arbetstagare blev avskedad på grund av att arbetstagaren inte vidtagit upplysningsplikten.

Att inneha körkort är ett krav för tjänsten, det är ett förhållande som är av betydelse för arbetsgivaren. Att arbetstagaren har ett förfalskat körkort innebär att arbetstagaren inte vidtagit sin upplysningsplikt gentemot arbetsgivaren.

Slutsatsen är att man kan säga upp arbetstagaren för att inte vidtagit sin upplysningsplikt gentemot arbetsgivaren. Om arbetstagaren grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren kan avskedande ske som alternativ till uppsägning.

Arbetsgivaren har inget ansvar att rapportera det falska körkortet:

Det finns ingen lagreglerad skyldighet för arbetsgivaren att rapportera det falska körkortet till polisen.

Skulle du ha några fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline.

Sebastian PetterssonRådgivare