FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/05/2019

Arbetstagare vill få ut återstående lön, arbetsgivaren hänvisar till regler för "walkout".

Hej. Jag har en föredetta arbetsgivare som håller inne min lön / semesterersättning / lönespec.

Jag avslutade mitt jobb genom att bara gå ut genom dörren efter att ha fått nog. Deras dåliga attityd mot anställda o typ psykiska terror gjorde att jag fick nog.

Jag har kontaktat han o sagt att jag vill ha min återstående lön (typ 120 h) o han hävdade att det finns regler för "walkout"

Det finns inget anställningsavtal eller schema. Jag tror att jag har lagen på min sida. Hoppas på positivt svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagen om anställningsskydd (LAS) reglerar anställningsförhållanden.

Anställningsavtal är ett formlöst avtal, innebärande att det inte krävs ett skriftligt avtal för att ett anställningsförhållande ska ha uppstått. Ett anställningsavtal kan därmed ha ingåtts muntligen. Av din fråga uppfattar jag det som att du menar att det inte finns ett skriftligt anställningsavtal, vilket inte har någon betydelse för anställningsförhållandet mellan dig och din tidigare arbetsgivare.

Du skriver att du slutade genom en "walkout". När en arbetstagare avslutar sin anställning gäller en uppsägningstid om minst en månad (11 § LAS). Att du lämnade din anställning genom att gå ut genom dörren och till följd inte jobbade under uppsägningstiden kan ge upphov till skadeståndsskyldighet gentemot arbetsgivaren. För arbetstagare gäller nämligen arbetsplikt, vilket innebär att man som arbetstagare är skyldig att utföra det arbete som man har åtagit sig. När en arbetstagare vägrar utför arbete (arbetsvägran) eller olovligen uteblir från arbete (olovlig frånvaro) är det ett allvarligt kontraktsbrott av anställningsavtalet. När en arbetstagare inte iakttar uppsägningstiden kan arbetstagaren bli skadeståndsskyldig gentemot arbetsgivaren (38 § 1 stycket 2 meningen LAS). Om arbetsgivaren skadas av din frånvaro kan du alltså bli skadeståndsskyldig för den ekonomiska skada du orsakat arbetsgivaren. Att det inte finns ett schema medför inte med säkerhet att skadeståndsskyldigheten faller bort. Du kan t.ex. ha åtagit dig att jobba x antal timmar i månaden.

Även om det inte finns ett skriftligt anställningsavtal så borde du ha fått skriftlig information från arbetsgivaren om anställningsvillkoren senast en månad efter det att du börjat arbeta på arbetsplatsen (6 c § LAS). Om det inte finns ett kollektivavtal och du inte har fått skriftlig information om anställningen kan det innebära att de regler för walkout som arbetsgivaren hänvisar till inte utgör avtalsinnehåll och inte kan göras gällande gentemot dig. Observera dock att din eventuella skadeståndsskyldighet inte faller bort (38 § LAS).

Av din fråga framgår det inte om det finns ett kollektivavtal men du skriver att din arbetsgivare hänvisade till att det finns regler för "walkout". I ett kollektivavtal kan det framgå att arbetsgivaren har rätt att hålla inne lön i samband med kontraktsbrott genom att uppsägningstiden inte iakttas. Jag rekommenderar dig därför att läsa i tillämpligt kollektivavtal om sådant finns.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare