Arbetstagare vill avsluta sin provanställning

Hej! Har fått en provanställning inom postnord som börjar nästa vecka och skrivit på papper där. Men har nu fått en anställning på Skånes universitetssjukhus i Malmö. Vill ju såklart hellre ha tjänsten på sjukhuset. Kan jag avsluta min provanställning på postnord utan problem? Hur funkar det? Vill inte göra något brott men vill veta mina rättigheter.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Reglerna rörande provanställning återfinns i LAS.

Enligt 6 § LAS ska en provanställning efter den löpt ut bli en tillsvidareanställning såvida inte arbetsgivare eller arbetstagare inte vill att det ska fortsätta. Då måste detta meddelas av någon av parterna innan provanställningens slut. Vidare enligt samma paragraf står att man får avsluta en provanställning när man vill såvida inget avtalats mellan parterna om att en provanställning inte får upphöra i förväg.

I de fall man följer huvudregeln om att man får säga upp provanställningen när man vill, så har provanställningen ingen uppsägningstid. Dock kan kollektivavtal ha särskilda regler om provanställning. Du skrev inget om det i din fråga, men det är bra att veta om det. Om en uppsägningstid vid provanställning är reglerad i ett kollektivavtal är du som arbetstagare bunden av detta se 2 § stycke 3 samt 6 LAS.

Så sammanfattningsvis får du avsluta din provanställning när du vill om du och arbetsgivaren inte kommit överens om annat!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare