Arbetsrättstvist, får jag fortsätta arbeta och vad kommer egentligen offentliggöras i domstolen?

Hej!

Jag har blivit uppsagd av personliga skäl. Jag har anlitat en arbetsrättsjurist och tänker dra frågan i domstol. Jag är tillsvidareanställd, har jag rätt att arbeta kvar så länge rättsprocessen pågår?

De handlingar och dokument jag lägger fram i en rättslig process som denna, är dessa offentliga? Kan alla ta del av dem?

Kan vem som helst närvara vid en sådan process i tingsrätten?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När en tvist skapas på grund av en uppsägning kommer din anställning inte upphöra förens tvisten är avslutad (34 § stycke 2 lagen om anställningsskydd). Detta innebär att du har rätt att arbeta kvar så länge rättsprocessen pågår.

De handlingar som du kommer att lämna in till domstolen under en process kommer bli en allmän handling. Däremot kan det föreligga viss sekretess på dokumenten. Denna sekretess uppkommer om det är väldigt privata förhållanden om dig som förekommer i de dokument som domstolen har. Du kan läsa vidare om detta på Sveriges domstolars hemsida. De dokument och handlingar som inte får sekretess blir dock offentliga och kan hämtas ut av den som vill.

Även förhandlingarna i domstolen är offentliga, vilket innebär att allmänheten kan komma dit och titta. I vissa fall kan domaren dock besluta om att ha förhandlingen bakom stängda dörrar. Vanligen förekommer detta när personen är under 21 år, eller om målet handlar om sexualbrott. Det är alltså vid en särskild anledning som målet kan hållas bakom stängda dörrar.

Jag hoppas nu att du har fått svar på dina frågor och att allt löser sig för dig! Har du fler frågor och funderingar så tveka inte på att höra av dig till oss igen.

God fortsättning!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare