FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/01/2014

Arbetsledningsrätten vid fördelning av övertid

Hej! Har en fråga om övertidsarbete. Jag jobbar som lokförare. Vi har ett rullande schema som vi jobbar efter. Ibland så behövs det förare som kör fordon en längre sträcka för att dom ska på service. Dessa turer läggs in som övertidsturer. Kan arbetsgivaren välja att alltid erbjuda dessa turer/övertidsjobb till samma person. Jag vill gärna också ha chans att få en extra slant på lönen. Har anmält intresse att få jobba dessa turer, men aldrig fått förfrågan ens. Det jag undrar är om arbetsgivaren kan välja att bara fråga en viss person eller om det måste gå ut till alla intresserade.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En grundläggande utgångspunkt inom arbetsrätten är att arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet. Rätten kan inskränkas genom anställningsavtal eller kollektivavtal. Om det inte finns någon sådan inskränkning så har arbetsgivaren alltså rätt att alltid erbjuda övertidsjobb till samma person så länge det inte rör sig om så mycket övertid att det strider mot Arbetstidslagen eller kollektivavtal.

Arbetstidslagen hittar du https://lagen.nu/1982:673.

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare