Arbetsgivares rätt till uppsägning pga personliga skäl

Hej! Vi har en anställd hos oss som har varit här i 4 år. Det enda papper som finns på henne är timanställd sedan 2010. Nu har hon strulat ganska mycket, arbetsvägran, kommer försent morgon och lunch, klarar inte av stressen som vi har under högsäsong, mycket fel, mm mm. Schemat har ändrat 3-4 ggr varje år. Jag har sagt till henne vänligt vid 2 tillfällen och då exploderade en bomb. Chefen har sagt till henne 3 gånger ang att passa tider men inget verkar hjälpa. Nu har vi osämja på jobbet igen. Hur ska vi gå till väga? Vi vill bli av med henne och inte behöva ha skyldighet med att återanställa henne.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Arbetsgivares uppsägningsrätt behandlas i lagen om anställningsskydd som du hittar https://lagen.nu/1982:80.

Du berättar att den anställde är timanställd och har varit hos er i fyra år. I LAS 5§ sägs att om en arbetstagare har varit tidsbegränsat anställd i mer än två år under en femårsperiod övergår anställningen automatiskt till att bli en tillsvidareanställning, det som populärt kallas fast anställning. Det kan dock föreligga särskilda regler i kollektivavtal som gör att man kan tidsbegränsa anställningar längre, men för enkelhetens skull utgår jag från att det rör sig om en tillsvidareanställning.

Det finns två vägar att gå för att bli av med en anställd: avskedande eller uppsägning. För att ni som arbetsgivare ska kunna säga upp en tillsvidareanställd person, krävs att det finns saklig grund, LAS 7§. Vad som utgör saklig grund när det gäller uppsägning på grund av personliga skäl är inte helt lätt att säga. Som utgångspunkt ser man dock allvarligt på arbetsvägran, och om arbetstagaren kommer försent väldigt ofta kan det också tala för att det finns saklig grund. Att ni har påtalat bristerna utan att någon förbättring har skett talar också till er fördel. Som arbetsgivare har ni viss omplaceringsskyldighet, om det är skäligt att kräva att ni bereder annat arbete hos er, LAS 7§ 2 st. När det rör sådan allmän misskötsamhet som arbetstagaren har uppvisat är det dock tveksamt om ni behöver omplacera denna till något annat arbete.

För att ni ska kunna avskeda den anställde krävs ett grovt åsidosättande av sina åligganden mot arbetsgivaren från den anställdes sida, LAS 18§. Det är alltså ett högt ställt krav som innebär att arbetstagaren agerat på ett mycket klandervärt sätt gentemot arbetsgivaren. Med enbart de omständigheter du har gett mig har jag svårt att se att skäl för ett avsked kan föreligga.

Ni har alltså enligt min bedömning störst sannolikhet att lyckas med en uppsägning på grund av personliga skäl. Det finns en del regler att tänka på i sådana situationer, bland annat ska uppsägningen vara skriftlig, LAS 8§ och ni får inte grunda uppsägningen enbart på sådant ni har känt till i två månader eller längre, LAS 7§ 4st. Ni har också en skyldighet att underrätta arbetstagaren och eventuellt fackförbund som arbetstagaren är med i minst två veckor i förväg, LAS 30§. Ni är också skyldiga att delta i en överläggning med facket om de begär det. Arbetstagaren har också rätt till viss uppsägningstid, LAS 11§.

Företrädesrätt till återanställning enligt LAS 25§ gäller bara när arbetstagare har sagts upp på grund av arbetsbrist. När det som i detta fall rör sig om personliga skäl har arbetstagaren alltså ingen företrädesrätt till återanställning.

Det finns en del saker att ta hänsyn till innan en uppsägning och jag rekommenderar er därför att kontrollera så att ni har uppfyllt kraven i LAS och i eventuella kollektivavtal. Det är också viktigt att ni har dokumentation på misskötsamheten, så att ni har bevis vid en eventuell tvist. För att vara på den säkra sidan kan det vara bra att anlita en jurist som är expert på arbetsrättsfrågor, till exempel med någon av Lawlines sponsorer som du hittar här på hemsidan.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare