FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/05/2013

Arbetsgivares rätt att genomföra alkoholtester

Hej, undrar om en arb.givare har rätt att kräva alkoblåstest 4ggr under ett arb.pass?

Lawline svarar

I Sverige finns idag inte någon lagstiftning som reglerar frågan om en arbetsgivares rätt att genomföra alkoholtester.

Arbetsdomstolen har dock prövat frågan om tillåtlighet av alkoholtester. Arbetsdomstolen har då uttalat att alkoholtester generellt sett inte är olagliga. Sådana tester kan dock under särskilda omständigheter strida mot lag (EKMR). Av betydelse är under vilka omständigheter testerna sker.

Om parterna avtalat om alkoholtester, genom kollektivavtal, anställningsavtal eller annan form av överenskommelse, gäller avtalet och testerna skall genomföras i enlighet med vad som överenskommits.

Har någon överenskommelse inte träffats, kan arbetsgivaren ändå ha rätt att kräva alkoholtester med stöd av sin arbetsledningsrätt. Arbetsgivaren får dock inte utöva sin arbetsledningsrätt i strid mot lag och god sed på arbetsmarknaden. Vid bedömningen av om arbetsgivarens alkoholtester strider mot god sed på arbetsmarknaden har i rättspraxis gjorts "en avvägning mellan arbetsgivarens intresse av att testa arbetstagaren och arbetstagarens intresse av att värna om sin personliga integritet. Intrånget i arbetstagarens personliga integritet måste stå i rimlig proportion till det intresse  arbetsgivaren vill tillgodose" (se AD 2013 nr 19).

Jag kan inte ge dig något säkert svar på om fyra alkoholtester under ett arbetspass skulle anses som olagligt.

Om ni avtalat om saken måste jag hänvisa dig till avtalet för att bedöma vad som är tillåtet.

Om ni inte avtalat om saken kommer en avvägning ske mellan arbetsgivarens syfte med testerna och arbetstagarens personliga integritet. Eftersom jag inte vet varför arbetsgivaren vill testa 4 ggr under arbetspasset kan jag inte svara hur avvägningen skulle utfalla. Om du jobbar med något där fyra tester är klart onödiga kommer dessa troligen ses som olagliga. Men om du, å andra sidan, jobbar med något där nykterhet är väldigt viktigt, kanske fyra tester inte ses som olagligt. Jag tänker mig här situationer med t.ex. alkolås för de som kör bil hela dagarna, då fyra tester måste ses som lagligt.

Lawline RådgivareRådgivare