Arbetsgivarens rätt att dokumentera arbetstagarens misstag

Hej Lawline!

Får en arbetsgivare, hädanefter kallad AG, dokumentera och spara alla misstag man gör på jobbet och ta upp dessa i en helhetsbild hur länge som helst i samband med nya misstag?

Om AG också sparar uppgifter på en händelse och knyter detta till en arbetstagare och gör den ansvarig utan att det med säkerhet kan konstateras att just den är skyldig till händelsen, är inte det någon form av tjänstefel och brott mot personuppgiftslagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

I 7 § 4 st lagen om anställningsskydd (LAS) stadgas att en uppsägning på grund av personliga skäl inte enbart får grundas på omständigheter som arbetsgivaren har känt till i mer än två månader (detta kallas tvåmånadersregeln). Det finns dock inget som hindrar att dessa omständigheter vägs ihop med nya omständigheter vid en eventuell uppsägning. Detta medför att arbetsgivaren får spara och dokumentera de misstag som en arbetstagare gör, för att senare kunna använda dem som en helhetsbild ihop med nyare omständigheter vid uppsägning. Svaret på din första fråga är därmed att det är okej att arbetsgivaren dokumenterar dina misstag på jobbet samt sparar dem en längre tid.

Svaret på din andra fråga blir därmed att det är lagligt för arbetsgivaren att spara uppgifter om misstag du gör. Du säger dock att arbetsgivaren inte har några bevis för att just du har gjort dessa misstag. Detta blir i sådana fall arbetsgivarens problem vid en eventuell uppsägning, då det är arbetsgivaren som ska bevisa att du är skyldig till misstagen. Det är dock inget tjänstefel eller brott mot dataskyddsförordningen (ersättaren av personuppgiftslagen) att spara dessa uppgifter.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare