Arbetsgivarens rätt att avsluta provanställning

Hej! Jag blev den 23 oktober 2015 anställd på ett företag inom butik i Stockholm. Jag har arbetat flitigt utan några problem under hela perioden. Den 1/1-16 ingick bolaget med Handels och skaffade kollektivavtal. Jag skrev på nytt avtal - dock med samma provanställningsperiod sedan innan. Den 15/4-16 kallades jag in till och fick beskedet att min provanställning kommer avslutas. Detta är alltså 8 dagar före min anställning skulle övergått till en tillsvidareanställning. Vad har jag för rättigheter i denna situation? Kan jag yrka på skadestånd och ersättning?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En provanställning regleras i 6 § lagen om anställningsskydd (LAS) och får träffas för högst sex månader. Arbetsgivaren har rätt att i princip avsluta provanställningen när som helst, eller helt enkelt avsluta den när prövotiden är över. Enligt 31 § LAS måste dock arbetsgivaren meddela arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg. Sanktionen om detta inte följs är skadestånd enligt 38 § LAS.

Sammanfattningsvis så är din arbetsgivaren i sin fulla rätt att avsluta provanställningen så som har gjorts. Dock skulle han/hon meddelat dig om detta minst två veckor innan, eftersom detta inte skett har du eventuellt rätt till allmänt skadestånd.

Jag råder dig därför att ta kontakt med facket angående detta ärende om du vill driva det vidare. De kan hjälpa dig med de praktiska bitarna och representera dig i en eventuell tvist mot din arbetsgivare.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare