Arbetsgivaren ger mig inget kontrakt

Jag har arbetat modersmålslärare vikarie lärare under vårterminen och fick låg lön och ingen avtal kontrakt har arbetat olika skolor i Stockholm och samt bett få avtalkontrakt arbeta som vikarie. Bad få högre lön och ingen avtal alls kännde mig utnyttja av teckenspråkakedemien AB. Kontakta Järfälla kommun för modersmål begärde avtal och arbetsgivare intyg men fick aldrig kunna skicka facket.

Vad ska göra anmäla det?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har arbetat som vikarie under vårterminen utan att få något kontrakt, och att du därför undrar var du ska anmäla detta.

Du har rätt till avtal

Vikariat är en anställningsform som regleras i lagen om anställningsskydd. Eftersom din anställning pågick i mer än tre veckor har du rätt till skriftlig information om alla villkor som är av väsentlig betydelse för anställningsavtalet eller anställningsförhållandet (6c § lagen om anställningsskydd).

Eftersom din arbetsgivare inte har gett dig något kontrakt har hen därigenom brutit mot lagen om anställningsskydd, och du kan ha rätt till skadestånd (38 § lagen om anställningsskydd).

Vänd dig till facket

Jag skulle rekommendera att du i första hand vänder dig till facket. Om du inte vill göra detta kan du ta tvisten till domstol, då finns det dock en risk att det blir höga kostnader. Om du tar fallet till domstol rekommenderar jag att du söker vidare rådgivning:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och
välj knappval 1.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Veronica BorgRådgivare