Arbetsgivare som inte har betalat in tjänstepension trots löften om detta.

Hej, anställd av ett privat företag med 5 anställda som inte är kollektivanslutna. Vi har alltid blivit informerade muntligt att trots avsaknad kollektivanslutning ska vi ha samma rättigheter samt förmåner som om vi vore det. En person har fått inbetalt korrekt tjänstepension, övriga 4 är så inte fallet trots det står i kontrakt att ITP gäller. Jag har varit anställd lika lång tid som den som fått inbetalt korrekt (ca 19 år).

Tidigare har vår tjänstepensionsavsättning ifrågasatts några gånger men det har tyvärr viftats bort och min okunskap har gjort att det inte ifrågasatts hårdare. Arbetsgivaren kan möjligen ha okunskap i detta men har tydligt godkänt sina egna avsättningar som varit korrekta men ignorerat att övriga fått inbetalt en bråkdel (4,5%). Här borde en varningsklocka ringt naturligtvis!

Efter påtryckning har arbetsgivaren nu informerat att ingen ersättning utgår av missad tjänstepension dock skall vi fr.o.m. nu få korrekt avsättningar enligt ITP2.

Vad har vi för rättigheter här, några tips vad man kan göra? Känns enorm frustrerande då det handlar om 19 år för mig med felaktig tjänstepension, likaså för övriga 3 som också blir lidande. Arbetsgivaren är ett globalt ledande företag så resurser fattas inte. Tack för tips!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ifall det är avtalat mellan dig och arbetsgivaren att du ska få tjänstepension och arbetsgivaren inte har betalat in denna så har arbetsgivaren begått ett avtalsbrott. Du nämner att det står i kontraktet att ITP gäller, det framgår inte ifall det är anställningsavtalet du syftar till men om så är fallet så är detta väldigt bra ur bevissynpunkt om det skulle uppstå en tvist om detta.

Det behöver dock inte uttryckligen stå i ditt skriftliga anställningsavtal att sådan pension ska utgå för att det ska anses vara en del av anställningsavtalet utan det kan räcka med att du har kommit överens muntligen med arbetsgivaren om att så ska vara fallet. Det problem som kan uppstå när en sådan fråga inte är reglerad i det skriftliga anställningsavtalet är dock att det kan vara svårt att bevisa att tjänstepensionen är avtalsinnehåll.

Det framgår inte av din fråga ifall du är ansluten till något fackförbunden men om så är fallet så råder jag dig att i första hand kontakta ditt fackförbund och höra ifall dom kan hjälpa dig att driva detta mot arbetsgivaren.

Ifall du inte är fackligt ansluten eller om facket inte vill driva frågan vidare så kan du stämma arbetsgivaren på egen hand, det är då tingsrätten som är första instans. Du bör dock vara medveten om att det finns en del ekonomiska risker förknippat med att göra detta. Ifall du förlorar tvisten så löper du risk att betala både dina egna och arbetsgivarens rättegångskostnader, vilket kan uppgå till stora belopp. Det kan finnas vissa möjligheter till rättshjälp enligt rättshjälpslagen eller via rättsskyddet i din hemförsäkring.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller om du vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare