Arbetsbrist

Hej!

Jag jobbar inom byggbranschen som snickare i hela Sverige. Jag har tillsvidare anställning(1,5 år) med olika arbetstimmar, ej fast lön. Arbetsgivaren har sagt muntligt att på vinter ska bli arbetsbrist . Vi är två anställda på företaget. Jag jobbar i nu lägget, men ej varje dag och min familj kan inte överleva med de inkomster som jag får. Min fru tog mamaledighet, vi har två mindreåriga barn(5år och 6 mån.) . Arbetgivaren lovar mer jobb i framtiden. Arbetsgivaren motiverar att finns inte nya projekt inom bygg just nu, men han säger inte upp mig. Vad kan jag göra?

MVH

Erik J.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du för tillfället arbetar olika mycket timmar varje dag och att du vill arbeta mer men att arbetsbrist föreligger.

Anställningsavtal

Till att börja med gäller vad som avtalats i anställningsavtalet. Där ska framgå hur många procent du ska arbeta eller hur många timmar. Det som anges i anställningsavtalet är vad du har rätt att kräva. Skulle det vara så att du inte får arbeta de timmar som anges i anställningsavtalet kan du vända dig till din arbetstagarorganisation som kan påkalla förhandling i frågan med arbetsgivaren, (12 § lagen om medbestämmande i arbetslivet).

Om arbetsgivaren har följt vad ni avtalat i anställningsavtalet finns ingen rättighet att kräva att arbeta mer. Du kan naturligtvis berätta för arbetsgivaren att du vill arbeta mer men arbetsgivaren har ingen skyldighet att erbjuda dig mer tid.

Uppsägning på grund av arbetsbrist

Då anställningsavtalet gäller tillsvidare kan arbetsgivaren säga upp avtalet efter en viss uppsägningstid, (4 § andra stycket lagen om anställningsskydd). För att uppsägning ska kunna ske krävs saklig grund vilket arbetsbrist är, (7 § lagen om anställningsskydd).

Huvudregeln är att arbetsgivaren avgör när arbetsbrist föreligger och det ska i regel inte ifrågasättas. Innan arbetsgivaren beslutar om uppsägning på grund av arbetsbrist är han skyldig att förhandla med arbetstagarorganisationen eftersom det rör ett beslut om en viktigare förändring av anställningsförhållandet för dig som arbetstagare tillhörande arbetstagarorganisationen, (11 § lagen om medbestämmande i arbetslivet). Arbetsgivaren ska dock försöka omplacera dig innan en uppsägning sker om det är möjligt men i och med att ni endast är två anställda och och i huvudsak utför samma arbetsuppgifter kan en omplacering bli svårt.

Sammanfattning

Du har tyvärr ingen rätt att begära att arbeta mer än det som avtalats om i anställningsavtalet och arbetsgivaren har rätt att säga upp på grund av arbetsbrist. Däremot kan du vända dig till facket som kan begära förhandling med arbetsgivaren i frågan.

Hoppas du fick svar på din fråga och hör gärna av dig igen om du undrar över något mer!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare