FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/11/2022

Är vinst som den ena maken vunnit att anse som giftorättsgods?

Hej, en bekant till mig vann en större summa pengar och var i detta läget sambo, ca 3 veckor efter vinsten så gifter de sig. 10 månader senare blir det skilsmässa och nu till min fråga. Delar man lika på pengarna den ena av dessa vann eller hur ser man på detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att din fråga tar sikte på hur egendomen mellan din bekanta och dennes före detta make ska fördelas vid äktenskapsskillnad med avseende på den summa pengar som din bekanta vann precis innan äktenskapet ingicks. Jag utgår från att din bekanta och dennes make inte har upprättat något äktenskapsförord mellan sig, varför bestämmelserna i äktenskapsbalken (ÄktB) är tillämpliga.

Vad gäller under äktenskapet?

Utgångspunkten är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (1 kap. 3 § äktenskapsbalken). När din bekanta ingick äktenskap behöll han eller hon således äganderätten över sin egendom, däremot uppkommer det som kallas för ett latent anspråk på hälften av det samlade giftorättsgods när äktenskapet eventuellt upphör. Ett sådant anspråk innebär att det finns ett vilande krav för makarna på hälften av värdet vid en eventuell bodelning.

Vad händer vid skilsmässa?

När ett äktenskap upplöses ska makarnas egendom delas lika mellan dem genom en bodelning (9 kap. 1 § ÄktB). Den egendom som ska ingå i bodelningen är makarnas giftorättsgods med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (10 kap. 1 § ÄktB och 9 kap. 2 § ÄB). Giftorättsgodset utgörs av all egendom som inte är enskild egendom. Vad som räknas till enskild egendom framgår av en lista som uppräknas i äktenskapsbalken (7 kap. 2 § ÄktB). Vinst nämns inte specifikt i den här listan och utgångspunkten är således att pengarna är giftorättsgods och ingår i bodelning.

Skevdelningsregeln

Att din bekanta vann pengarna innan äktenskapet ingicks har egentligen ingen betydelse för fördelningen av tillgångar i bodelningen, då det som inte är enskild egendom i regel utgör giftorättsgods och därför ska ingå i bodelningen. Det finns dock en regel som tar sikte på korta äktenskap och tillämpas till fördel för den make med större andel tillgångar i äktenskapet, på så vis att regeln medför att en mindre andel av giftorättsgodset ingår i bodelningen. Den s.k skevdelningsregeln tillämpas i det fall det hade varit oskäligt med en hälftendelning (12 kap. 1 § ÄktB). Ett kortare äktenskap är enligt bestämmelsen ett äktenskap som varat mindre än 5 år. Viktigt att nämna är dock att eventuellt samboskap innan äktenskapet också räknas med. Det framgår inte om din bekanta och dennes make varit sambor innan äktenskapet, utan enbart att de var gifta i 10 månader. Om det exempelvis skulle vara så att tiden för samboskapet och äktenskapet tillsammans uppgick till ett år hade skevdelningsregeln inneburit att endast ⅕ av giftorättsgodset ska ingå i bodelningen. Följden av detta blir alltså att din bekanta får behålla 80 % av sitt giftorättsgods, i det fall en domstol tillämpar skevdelningsregeln.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och stort lycka till till din bekanta!

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare