FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/04/2018

Är vi fortfarande sambos fast hon har flyttat ut för 10 månader sedan?

Är vi fortfarande sambos fast hon har flyttat ut för 10 månader sedan? Hon står kvar på adressen och vill inte bodela och sälja fast jag vill avsluta allt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Definitionen av sambor är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Ibland säger man att det är ett par som lever under äktenskapsliknande förhållanden, utan att var gifta (Sambolagen 1 §).

Eftersom din partner har flyttat ut och både du och din partner verkar ha för avsikt att inte flytta ihop igen, så gör jag bedömningen att ert samboförhållande ha upphört. Att hon står kvar på adressen gör inte att ni är sambos, när ni i praktiken inte lever som ett par längre.

Rätt till bodelning om krav framställ inom ett år

När en samborelation upphör ska det göras en bodelning när minst en av dem begär det. En begäran om bodelning ska framställas senast ett år efter samboförhållandet upphörde. Om din före detta sambo hade som avsikt att inte flytta in igen när hon flyttade ut för 10 månader sedan, så skulle jag utgå från att förhållandet upphörde redan då. Det betyder alltså att begäran om bodelning kan framställas i 2 månader till, och sedan försvinner den rätten (Sambolagen 8 §).

Du verkar ju redan ha meddelat din före detta sambo att du vill bodela, så du har framställt kravet innan tidsgränsen gått ut. Jag rekommenderar dig trots det att framställa ett krav på bodelning som du kan bevisa. Då kan inte din före detta hävda att du inte krävt bodelning inom tidsfristen. Ett krav som kan bevisas är oftast skriftligt i ett brev, mejl eller liknande. Det kan också framställas muntligt om det finns något vittne.

Går det inte att komma överens - ansök om bodelningsförrättare

Din före detta sambo kan inte säga nej till bodelning. Det är din rätt att bodela. En bodelning är i praktiken ett avtal som ni båda skriver under och som anger vem av er som tar vilka saker. Även om det är enklast och billigast att ordna med bodelningen själva, så går det inte alltid när man inte alls kommer överens. I ditt fall verkar det inte gå att ordna på egen hand, utan du behöver hjälp för att driva igenom bodelningen. Därför rekommenderar jag dig att ansöka om en bodelningsförrättare.

En bodelningsförrättare är en advokat som i första hand ska försöka hjälpa dig och din före detta sambo att komma överens om bodelningen. Om det inte alls går kan bodelningsförrättaren göra en tvångsdelning. Det betyder att hen helt enkelt själv bestämmer hur sakerna ska fördelas mellan er. Du kan lämna in en ansökan om bodelningsförrättare till tingsrätten där du bor. Du kan få hjälp att hitta rätt domstol på Sveriges domstolars hemsida. Där kan du också läsa mer om hur du gör när du ska ansöka om bodelningsförrättare.

Jag hoppas att detta har gett dig svar på din fråga. Om du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare