FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/05/2018

Är vårdpersonal skyldig att ingripa i nödsituationer?

Hej!

Jag undrar om en psykolog (som räknas som vårdpersonal) är skyldig att ingripa på till exempel ett flyg om en vårdpersonal tillkallas? Och vilka konsekvenser kan det få om psykologen gör det? Kan hen bli anmäld till IVO eller liknande om insatsen bedöms vara dålig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är huvudregeln att ingen skyldighet att bistå någon i en nödsituation föreligger. Undantag görs dock i vissa fall, exempelvis om det är särskilt föreskrivet i lag. Trots att det inte är särskilt föreskrivet i lag har dock vårdpersonal en särskild skyldighet att ingripa när en patient som behandlas av vårdpersonalen ifråga, är i fara. Om vårdpersonal efterfrågas på ett flygplan föreligger dock ingen skyldighet för vårdpersonalen att ingripa utan så är, som ovan nämnts, endast fallet om personen i fråga redan behandlas av vårdpersonalen.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare