Är vadslagning bindande?

En kompis lovade att jag skulle få 500 kr om han blev vän med en viss person. Jag har videobevis på detta löfte. Han har nu blivit vän med denne person men vägrar att ge mig pengarna han lovat. Har han juridiskt rätt att inte ge mig pengarna han utlovat?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det korta svaret på din fråga är ja, han har juridiskt rätt att inte ge dig pengarna som han har utlovat.

Nedan kommer en förklaring som tar stöd i avtalsrättsliga principer.

I Sverige råder avtalsfrihet, vilket i huvudsak betyder att varje människa får bestämma vem de vill avtala med och vad de vill avtala om. Det finns däremot vissa begränsningar till denna rättighet kring vad som är möjligt att avtala om, detta brukar kallas för "pactum turpe" som på svenska betyder ungefär "skamlig överenskommelse". Pactum turpe föreligger om avtalet har ett olagligt eller omoraliskt syfte, exempelvis om avtalet avser brott. Vadslagning anses ha ett omoraliskt syfte och utgör således också pactum turpe. Av den anledningen är ett sådant avtal inte gällande mellan dig och din vän. Det är därmed upp till vännen om han vill betala eller inte. Väljer han att inte fullfölja sitt löfte så kan du dessvärre inte vända dig till rättsordningen för att driva in dina pengar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida KällhageRådgivare