FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll27/08/2017

Är umgängesförälder skyldig att hålla barnet med kläder vid umgänge?

En förälder har umgängesrätt men den andre har enskild vårdnad. Har den förälder som har umgängesrätt ingen skyldighet att hålla med kläder vid ungänget?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det primära ansvaret för umgängeskostnaderna ligger på umgängesföräldern, men boföräldern är under vissa omständigheter skyldig att efter förmåga bidra till resekostnaderna om avståndet överstiget 10 mil. I rättspraxis har man slagit fast att det bara är resekostnader, inte vistelsekostnader som mat och logi som boföräldern kan bli skyldig att betala (RH 2001:41).
Föräldrar är underhållsskyldiga för sina barn. Boföräldern uppfyller sin underhållsskyldighet genom att betala för barnet när det bor hos denne och umgängesföräldern uppfyller sin underhållsskyldighet genom att betala underhållsbidrag till barnet. Bidraget skall täcka nödvändiga saker som barnet behöver, däribland kläder. Umgängesföräldern borde därför inte hållas ansvarig för att hålla med kläder vid umgänget. Däremot så kan det vara en god idé om barnet kunde ha lite kläder liggande hos umgängesföräldern.

Om ni upplever att ni har svårt att komma överens i frågor som rör barnet så kan ni kontakta socialnämnden i barnets kommun. De kan medla och hjälpa till att träffa avtal om reglerna för umgänge.

Ni kan läsa mer om underhållsbidrag här.

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/barnet_bor_hos_dig/underhallsstod_nar_barnet_bor_hos_dig

https://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/berakna-underhallsbidrag#/

Vänligen

Josefine DahlqvistRådgivare