Är smygfilmning olagligt och får filmen användas som bevis vid polisanmälan?

Hej! Jag undrar om det är fullt lagligt att smygfilma person med sin hund , med mobilkameran på en person som inte vet om det? Vi har en granne som inte tycker om vår familj inkl. och vår hund. Personen som filmade igår, har uppenbara avsikter att anmäla oss för vissa saker, vilket hon naturligtvis inte kommer någonstans med, eftersom vi är oskyldiga och lever efter lag och ordning.

Är filmningen godkänd och får hon använda den vid t ex en polisanmälan?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga till Lawline!

Jag uppfattar inte i din fråga om grannen har filmat er på offentlig plats eller på privat plats så jag kommer därför förklara båda och hur det ser ut juridiskt.

På offentliga platser

Huvudregel: tillåtet.

Offentlig plats (eller allmän plats) är ett område som är avsett för gemensamma behov ex. gator, vägar, parker, torg, cykelvägar osv. Regler gällande filmning på offentlig plats regleras i yttrandefrihetsgrundlagen.

Att filma på offentliga platser är tillåtet och innebär att en person får filma i princip vad som helst och vem som helst utan krav på tillstånd eller samtycke. Exempelvis får er granne även stå på ett offentligt område och fotografera in på ett privat område. Dessutom innebär det att även om en person filmar i smyg är det inte förbjudet eller straffbart.

För er innebär det att om grannen står och filmar er på offentlig plats är detta som huvudregel helt okej.

Det kan vara ofredande

Om jag tolkar din fråga rätt så uppfattade inte ni när grannen filmade er. Därför kommer inte ofredande vara en möjlig anmälningsregel för just det tillfället. Dock vet ni ju om att grannen filmar er så jag förklarar ofredande om det skulle vara så att ni märkt när ni blivit filmade eller märker det i framtiden.

Ofredande är ett brott och står med i brottsbalken. För att en filmning på offentlig plats inte ska vara okej krävs det därför att filmarens beteende faller under ofredande (brottsbalken 4 kap 7 §). För att det ska räknas som ofredande krävs det att:

1. Du som filmas har blivit kränkt.

2. Att den som filmar vet om att hen beteende är kränkande.

3. Att du som blir filmad ska uppfatta filmningen medan den sker. (domstolen anser att om den som filmas inte är medveten om handlingen när den sker kan den inte heller anses blivit ofredad av filmningen)

På privat plats

En privat plats innebär både privat bostad men även ställen där man är ensam på exempelvis i omklädningsrum, toalett eller liknande utrymme.

Om grannen smygfilmar er på dessa platser kan detta falla under regeln om "kränkande fotografering" i brottsbalken (se BrB 4 kap 6a §). Kränkande fotografering är även det ett brott och för att filmningen ska vara olagligt krävs det:

1. Filmningen sker olovligen.

2. att filmningen sker i hemlighet för dig som filmas (ex. om kameran dolts)

3. att du som filmas befinner sig på sådan privat plats.

Det kan alltså vara olagligt att filma i smyg på det sättet du beskriver men det krävs att filmningen har skett på en sådan privat plats.

Användning som bevisning är okej

När det kommer till bevisning har grannen rätt att använda det filmade materialet som bevisning vid en polisanmälan.

Sammanfattning

- Att filma i smyg på offentlig plats är okej. Dock kan det vara brottet ofredande (brottsbalken 4 kap 7 §).

- Att filma i smyg på privat plats kan vara olovlig filmning och då falla under brottet kränkande fotografering (brottsbalken 4 kap 6a §).

- Att använda filmen som bevis är okej, oavsett om filmen är lagligt eller olagligt framställd. Men den kan därefter anmälas för någon av de brott jag tidigare nämnt.

Vad kan du göra nu?

Först och främst rekommenderar jag dig att prata med grannen och se om ni kan lösa problemet tillsammans. Om ni lyckas blir förhoppningsvis stämningen lite bättre grannar emellan också!

Om det inte löser sig har du möjlighet att anmäla om du tror att filmningen kan vara kränkande fotografering eller ofredande. Tyvärr finns det inte något att göra om filmningen har varit okej. Om du vill ha med direkt rådgivning så rekommenderar jag er att ringa vår telefonrådgivning!

Hoppas du är nöjd med svaret, annars får du ställa en till så ska jag försöka svara på den!

Allt gott!

Karin EkströmRådgivare