FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut19/10/2017

Är servitut tidsbegränsade?

Är ett servitut tidsbegränsat?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett servitut är som huvudregel inte tidsbegränsat.

Servitut kan skapas på tre olika sätt, genom expropriation, genom fastighetsreglering eller genom ett avtal.

Ett servitut är en rätt för en fastighet att nyttja en annan fastighet på något sätt, till exempel ta vatten från en brunn eller ha rätt att åka på en bilväg. Servitutet följer med fastigheten även om fastigheten säljs eller på annat sätt överlåts till nya ägare.

Servitut skapat genom avtal får inte vara tillfälliga utan ska gälla för stadigvarande bruk. Detta betyder att servitut inte har någon tidsbegränsning (14 kap. 1 § 2 stycket jordabalken). Om den ena parten skulle missköta sina skyldigheter eller rättigheter och inte rättar till det som gått fel kan servitutet hävas (14 kap. 8 § jordabalken).

Ett servitut som skapas genom fastighetsreglering får inte skapas för viss tid. Ett sådant servitut kan gälla till dess att ändamålet tillgodoses på annat sätt (7 kap. 1 § 2 stycket fastighetsbildningslagen). Till exempel att fastigheten fått en egen brunn och därför inte behöver rätten till den andra fastighetens brunn längre.

Servitut genom expropriation består tills vidare om inget annat anges i expropriationstillståndet (expropriationslagen). Expropriation innebär att till exempel äganderätten eller annan rätt såsom servitut i fastigheten övergår till någon annan genom ett tvångsförvärv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emma FrostRådgivare