Är säljare ersättningsskyldig för fel som inte är dolt?

Har sålt ett radhus. Där en av två balkongdörrar är svår att öppna/stänga. Det är noterat i frågeformuläret jag fyllde i och lämnade till mäklaren. Mäklaren och två köparna har sett det på visningsdagen och diskuterat det. Dagen efter tillträdesdagen vill köparna ha ersättning för problemet. Är det undersökningsplikt eller ska jag stå för det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om fastighetsköp finns i 4 kap Jordabalken (JB).

Säljaren ansvarar för dolda fel
Du som säljare är endast ersättningsskyldig för så kallade dolda fel. Dolda fel är sådana som inte går att upptäcka vid den undersökning köparna är skyldiga att göra före köpet (4 kap 19 § JB). Om felet går att upptäcka vid en undersökning, är säljaren inte ersättningsskyldig.

Felet är inte dolt
Undersökningsplikten är långtgående och köparna förväntas finna fel även i svåråtkomliga utrymmen. I ditt fall upptäckte ju köparna felet på balkongdörren redan på visningsdagen och det finns dessutom noterat i frågeformuläret som de har tagit del av. Felet är därför inte under några omständigheter dolt. Eftersom felet inte är dolt, har köparna inte rätt till ersättning från dig. Köparna får därmed stå för reparationskostnaden själva.

Regeln kan avtalas bort
Nämnas bör dock att nyss nämnda felregel kan avtalas bort. Det innebär att du kan ändå kan bli ersättningsskyldig, om du och köparna kommit överens om det. Har ingen sådan överenskommelse skett, ser jag som sagt ingen möjlighet för köparna att kräva ersättning av dig.

Om du inte själv vill förmedla detta till köparna, kan du säkert kontakta er mäklare för hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att ställa en ny fråga eller lämna en kommentar nedan.

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare