FrågaAVTALSRÄTTAvtal16/10/2017

Är muntliga överenskommelser alternativt mejlöverenskommelser giltiga som hyresavtal?

hej,

Jag hyrde ut min lägenheten i andrahand till ett par under sex månaders tid och det gick ut i somras 31/07 och jag skickade iväg en ansöka av tillstånd för andrahandsuthyrning till dem. De sa att de har skickat iväg, men sen meddelade dem mig att de inte har gjort det. Nu vill de säga upp lägenheten och vill flytta ut direkt och vägra att betala hyran med hänvisningen av att det där gamla avtalet inte är giltigt längre. Så jag undrar i det här fallet är de skyldiga att fortsätta betala hyran fast vi inte har något formellt avtal utom via mejl och muntligt.

En annan fråga är ju att vi har kommit överrens i mejlet i somras att de ska säga upp lägenheten tre månader innan. Nu vill de tillämpa det där två månaders uppsägningstid i gamla kontraktet. Så jag undrar om mejlet mellan oss kan tolkas som ett slags förnyelse av avtalet.

Tack i förhand

mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Att ert avtal enbart består av muntliga överenskommelser och mejlkonversationer där ni kommit överens om det nya avtalet spelar ingen roll, detta är lika giltigt som ett skriftligt kontrakt eftersom det inte finns något formkrav vad gäller sk hyresavtal. Jag kan dock inte direkt svara på om ert avtal är bindande eftersom jag inte vet vad som sagts eller skrivits i mejlen. Avgörande är om ni uttryckligen kommit överens och accepterat avtalet. Har ni uttryckligen kommit överens gäller det nya avtalet om 3 månaders uppsägningstid istället för det gamla om 2 månader.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare