FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/07/2023

Är muntliga avtal bindande?

Är ett muntligt avtal mellan syskon bindande efter att vi fått pengar efter våran pappa skulle vi betala dom som målade huset vi skulle sälja 5000 kronor per person alla vi tre syskon nu vill inte syrran betala kan jag ta det till kronofogden

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Eftersom att din fråga rör avtal kommer jag i mitt svar hänvisa till avtalslagen.

Muntliga avtal är bindande

Generellt gäller att både skriftliga och muntliga avtal är bindande om de upprättats på ett korrekt sätt. För att ett avtal ska vara giltigt krävs det ett anbud och en accept (1 kap. 1 § AvtL). Det ska således funnits en gemensam vilja att ingå ett avtal mellan dig och din syster.

Den främsta nackdelen med muntliga avtal är att ord ofta står mot ord, vilket medför ett svårt bevisläge.

Möjliga tillvägagångssätt för att få betalt

Min rekommendation är att du i första hand försöker lösa tvisten med din syster. Ofta är det billigast och enklast om ni kan komma överens själva.

Ifall ni inte kommer överens kan du ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogdemyndigheten. Kronofogdemyndigheten kan då fastställa din systers eventuella skuld och hjälpa dig att driva in den.

Skulle din syster bestrida betalningsföreläggandet måste tvisten tas till domstol. Att inleda en domstolsprocess kan kosta mycket pengar, vilket är något du bör ha i åtanke.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare