Är mitt hus samboegendom?

Hej,

Jag ska bli sambo inom kort och min blivande sambo med barn flyttar in i mitt hus. Jag köpte detta hus tillsammans med min exfru men står som ensam ägare sedan 4 år tillbaks. Eftersom huset inte är inköpt under vår tid som sambo ingår det väl inte i en eventuell bodelning framöver? Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver kommer huset inte att ingå vid en eventuell bodelning.

Av 3 § sambolagen framgår att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom om egendomen förvärvats för gemensam användning. Detta hade tillämpats om förvärvet skett under er tid som sambo eller i nära anslutning till inledandet av samboskapet och att avsikten med köpet av huset var att egendomen skulle användas gemensamt med din nya sambo.

Eftersom huset köptes för länge sedan, dessutom tillsammans med din ex-fru, går det dock inte att hävda att det köptes för gemensam användning. Huset utgör därmed inte samboegendom och kommer undantas från bodelningen.

Vänligen,

Jennifer ParmlindRådgivare