FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll13/12/2018

Är min son skyldig att ge sitt underhållsbidrag till mig?

Hej

Min son som är över 18 år får underhållsbidrag från sin pappa betalt direkt till sig. Då tanken är att de pengarna skall gå till just hans underhåll anser jag att han skall betala mig dem. Han vägrar och hävdar att jag inte kan kräva honom på något eftersom jag är underhållsskyldig tills han slutat skolan. Men det gäller väl även hans pappa? Är inte tanken att de pengarna skall gå till tex mat och annat hemma?

Finns det något jag kan göra eller är det bara att konstatera att jag får stå för hela kostnaden medan hans pappa slipper?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du om pengarna som din son får i underhållsbidrag från sin pappa ska ges till dig eller inte.

Enligt svensk lag ska föräldrar svara för underhåll åt barnet, efter vad som är skäligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga (7 kap. 1§ st 1, föräldrabalken).

Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller 18 år, men om barnet går i skolan (grundskola eller gymnasium) efter att barnet fyllt 18 år, är föräldrar underhållsskyldiga fram tills att skolgången är avslutad, men högst fram tills att barnet fyller 21 år (7 kap. 1§ st 2, föräldrabalken).

I kostnaderna för barnets underhåll ska var och en av föräldrarna bidra efter sin förmåga (7 kap. 1§ st3, föräldrabalken).

Slutligen, ska en förälder som inte varaktigt bor tillsammans med barnet, eller inte har vårdnad om barnet, vara fullgöra sin underhållsskyldighet genom att betala underhåll till barnet (7 kap. 2§ föräldrabalken).

Din sons far gör således rätt i fallet att betala underhåll till honom, då han har rätt till dessa pengar. Av lagen utläses dock att föräldrar är skyldiga att svara för barnets underhåll utifrån barnets behov, samt föräldrars ekonomiska förmåga. Eftersom din son är 18 år, torde han ha större behov av att ha fickpengar än vad han hade när han var yngre. Han torde även ha ett större behov av mat, kläder och skolmaterial än vad han hade exempelvis i grundskolan. Av lagen framgår att båda föräldrar är skyldiga att tillgodose barnets behov, och således "slipper" inte ena föräldern sin underhållsskyldighet avseende detta.

Pappan är skyldig att betala underhåll till sonen, eftersom de inte är varaktigt sammanboende. Men om det uppstår kostnader utöver bidraget som kan vara nödvändiga, som exempelvis nytt skolmaterial, är båda föräldrarna skyldiga att betala för dessa, varför pappan inte "slipper" resten av underhållsskyldigheten enbart på grund av utbetalande av underhållsbidraget.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare