Är min pappas gåva till min bror ett förskott på arv?

Hej!

Min pappa äger en gård med tillhörande mark.

Min bror fick en tomt utav honom, värd ca 500.000kr, plus att vår pappa även betalade hans lagfart.

Även jag har bett om att få en tomt men får endast ett nej till svars.

Jag känner mig lurad på pengar eftersom att den dagen då gården skall delas upp mellan mig och min bror, så har ju han redan fått tomt till ett värde på ca. 500.000kr

Jag undrar hur och om jag kan gå vidare med detta? Kan man nu i efterhand om nu pappa vill, dokumentera att min bror fått ett sk. Förskott på arvet? Eller har du/ni någon annan idé? Hur brukar sådant här gå till?

Mvh

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att få svar på din fråga så får vi gå in och kika i Ärvdabalken (ÄB).

Bröstarvingar ärver i regel i lika stora delar

I den första arvsklassen hittar man så kallade "bröstarvingar", alltså barn. Du och din bror är med andra ord bröstarvingar till er pappa. Bröstarvingar är de som ärver i första hand, vilket de gör i lika stora delar såvida det inte finns ett testamente som tyder på annat (ÄB 2 kap 1 §).

Det antas i lagen att gåvor till bröstarvingar från föräldrar ska räknas som förskott på arv

När det kommer till förskott på arv, så antas det i lagen att alla de gåvor som bröstarvingar har fått av sina föräldrar ska räkna räknas som förskott på arv. Man kan dock skriva ett gåvobrev eller testamente och förtydliga att gåvan inte räknas som förskott på arv. Förutsatt att någon sådan handling inte har skapats och tomten räknas som en gåva, så anses det också vara just ett förskott på arv (ÄB 6 kap 1 §). Detta innebär att värdet av din brors gåva ska läggas samman med den egendom som din pappa lämnar efter sig när han går bort. Era arvslotter räknas sedan ut, och därefter dras gåvans värde av från din brors arvslott (ÄB 6 kap 3 §). Man kan däremot inte göra det omvända när man redan har skrivit ett gåvobrev som menar att gåvan inte ska vara förskott på arv, och ta tillbaka detta.

Din bror kan bli återbetalningsskyldig om din laglott ej täcks

Värt att nämna är kanske att din bror kan bli återbetalningsskyldig om hans gåva resulterar i att du inte kan få ut din laglott. Laglotten består av halva arvslotten, och denne har bröstarvingen alltid rätt till. Till exempel: Om din pappa efterlämnar sig 2 000 000 kr, så är laglotten 1 000 000 kr (ÄB 7 kap 1 §). Denna har du som bröstarvinge rätt till, och kränks laglotten på grund av din brors gåva så kan han bli återbetalningsskyldig så att den täcks - oavsett om tomten räknas som gåva eller som förskott på arv. Kravet är att gåvan ska kunna likställas med ett testamente i det avseendet att din pappas syfte är att börja fördela sina tillgångar redan innan det at han har gått bort. Gåvan ska bl.a. antingen ha getts strax före din pappas död eller så ska han fortfarande kunna nyttja och ha uppskattning av gåvan på något vis fram till sin död (ÄB 7 kap 4 §).

Sammanfattning

Alla de gåvor som barn får av sina antas vara förskott på arv. Man kan dock skriva ett testamente eller ett gåvobrev med innehållet att gåvan inte ska utgöra förskott på arv. Om din pappas gåva räknas som förskott på arv beror alltså på om det finns något gåvobrev eller testamente som tyder på att det inte ska vara det. Din bror kan under vissa omständigheter bli återbetalningsskyldig för att ersätta din laglott, om den skulle kränkas på grund av din pappas gåva till din bror.

Jag skulle råda dig att ta reda på om det finns något testamente eller gåvobrev, och försöka föra en dialog kring situationen med din pappa. Om du skulle vilja ha mer ingående, specialiserad hjälp så är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på info@lawline.se.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare