FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt05/04/2023

Är min granne skyldig att kapa grenar som hänger in över min tomt?

Hej ! Vi har skaffat en Robotgräsklippare. Och nu är min fråga om grannens Björk som hänger över vår gräsmatta och släpper mycke grenar ner på vår tomt. Vi är rädda att Robotklippare blir förstörd om den kör över grenarna. Är det grannens skyldighet att kapa grenarna som hänger över vår tomt. Med vänlig hälsning,/

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det är din grannes skyldighet att kapa grenar som hänger över din tomt, från ett träd som står på grannens tomt. I mitt svar kommer jag att använda mig av regler i jordabalken (JB).

Som fastighetsägare ska man visa hänsyn till omgivningen
Ett träd i form av en björk är ett fastighetstillbehör och därmed också fast egendom. Trädet tillhör därför din grannes fastighet (se 2 kap. 1 § tredje stycket JB).

När man äger en fastighet ska man vid nyttjande av sin fasta egendom ta skälig hänsyn till omgivningen (3 kap. 1 § JB). Din granne ska alltså generellt ta hänsyn till din fastighet också, utöver sin egen.

Du har rätt att kapa grenarna om de medför olägenhet för dig
I fallet du beskriver tolkar jag det som att större grenar från din grannes björk hänger in över din tomt. Du får kapa sådana grenar om de medför en olägenhet för dig (3 kap. 2 § första stycket första meningen JB). Jag skulle bedöma det som att grenarna medför olägenhet för dig. Du är rädd att din nya robotgräsklippare kan ta skada av dem och därför verkar du inte våga köra fullt ut med gräsklipparen så länge grenarna finns kvar.

Däremot ska du först kontakta din granne om ett borttagande av grenarna kan befaras medföra en skada av betydelse för denne. Detta för att grannen i ett sådant fall ska få chans att inom en viss tid själv kapa grenarna (3 kap. 2 § första stycket andra meningen JB). I detta fall tolkar jag det som att det i alla fall borde finnas en risk att det kommer innebära skada för grannen om du utan vidare kapar grenarna. Vidare bör det anses ingå i allmän grannhänsyn att kontakta grannen innan man gör något sådant här, även om det inte finns någon risk för skada i det specifika fallet.

Du bör börja med att prata med din granne
Därför råder jag dig att först prata med din granne och förklara att du är orolig att grenarna kan komma att skada din nya robotgräsklippare. På så sätt är det möjligt att din granne går med på att kapa grenarna självmant eller att ni hittar en annan lämplig lösning. Jag tror att det finns god chans att lösa detta genom en dialog med grannen.

Om du pratat med din granne och uttryckt din oro över grenarna samt bett denne kapa dem, och grannen inte gör detta inom viss tid eller rent av motsätter sig det får du alltså själv kapa grenarna. I ett sådant fall är det dock viktigt att du är försiktig när du kapar grenarna. Annars kan du bli ersättningsskyldig om du orsakar några andra skador på trädet vid kapandet.

Sammanfattning
Viktigt att notera är att det jag redogjort för ovan inte innebär att din granne bör anses ha någon skyldighet att kapa grenarna. Om denne inte gör det trots att du bett om det är det som sagt du som i stället har en rätt att göra det på egen hand. I ett sådant fall har grannen fått sin chans att utföra ingreppet själv.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare