Är markförorening på fastighet dolt fel?

Hej, Vi köpte nyligen en villa och bara några veckor efter tillträdet så fick vi, via säljaren, ett brev från länsstyrelsen. Detta brev berättade att man vid en inventering av tidigare potentiellt förorenande verksamheter konstaterat att det tidigare, 1951-1975, funnits en handdelsträdgård som bl.a omfattade vår fastighet. Denna verksamhet bedrevs på en större yta men efter diverse avstyckningar mm så omfattas i nuläget 5 bostadshus, en bensinmack samt en ansenlig mängd komunal allmäning. Den potentiella föroreningen skulle kunna omfatta bekämpningsmedel samt eldningsolja. Risken som man bedömde det från länsstyrelsen var 3 (skala 1-4 där 1 är högst risk). Givetvis så gör detta oss oroade från dels ett hälsoperspektiv men givetvis även från ett ekonomiskt perspektiv då vi vid en eventuell framtida försäljning nu är skyldiga att lämna denna information vidare. Att då ha ett objekt med viss risk för föroreningar på tomten och/eller i den absoluta närheten är inte ett bra försäljningsargument. Nu till min fråga: Det vi ser framför oss är ett arbete i flera steg. 1) Undersöka tomten vilket medför en kostnad samt 2) eventuellt åtgärda en förorening som troligen skulle vara mycket dyrt. Utöver detta även jobba gentemot komunen gällande allmäningen. Bortsett från kostnaderna så ser vi givetvis även en stor risk för att värdet på fastigheten tills dess att steg 1 och eventuellt steg 2 genomförts påverkas kraftigt negativt. Som vi ser det så är steg 1-2 ett dolt fel och som borde belasta vår säljare som i sin tur har en "dolt-fel försäkring" samt sannolikt i sin tur kan ta detta gentemot dem de köpte av 2006. Är detta en korrekt tolkning och hur bör man i sådana fall gå vidare för att formalisera ett krav mot säljaren? PS - notera att brevet från länsstyrelsen hade skickats felaktigt till säljaren och var daterat efter tillträdesdatumet. Har även från länsstyrelsen fått bekräftat att detta var det första utskicket av information så det är osäkert om säljaren i sin tur hade någon vetskap om detta.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag ansluter mig till din uppfattning om att det går att påtala markförhållandet som ett dolt fel, och denna uppfattning har stöd i doktrinen (Folke Grauers - Fastighetsköp, tjugonde upplagan, s. 221-222).

Eftersom att ditt ärende inbegriper stora pengavärden är mitt råd till dig att kontakta en jurist, förslagsvis någon av våra sponsorer, eftersom att man gör bäst i att driva saken “rätt” från början.

När fastighetssäljare har en “dolda-fel-försäkring” eller något dylikt brukar försäkringsbolaget vara den som svarar på köparens krav och är eventuell motpart i domstol, vilket kan vara en god sak att vara förberedd på när man har ett ärende som ni. Det tål också att tilläggas att det inte är säkert att säljarens försäkring täcker just den här situationen, eftersom att det är vanligt med många undantagna situationer i sådana försäkringar.

Genom att ta hjälp av en jurist redan inledningsvis så kan man undvika eventuella felsteg och dylikt vilket kan kosta mer pengar i utebliven ersättning än vad juristen skulle ta i arvode.

vänligen

Hampus Stålholm HolmqvistRådgivare