FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll01/04/2018

Är man skyldig att betala underhållsbidrag under betänketid?

Hej!

Vad gäller avseende förörjningsskyldighet för en partner under betänketiden om båda vid en husförsäljning går med vinst o c h den expartner man tills dess sörjt för går med större vinst än en själv? Är man då skyldig att fortsätta betala till sin fd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Underhåll mellan makar regleras i Äktenskapsbalken (ÄktB). Under betänketiden ses ni fortfarande som gifta – och underhållsplikten gäller.

Utgångspunkten är att makarna, var och en efter sin förmåga, ska bidra till det underhåll som behövs för att gemensamma och personliga behov ska tillgodoses (6 kap. 1 § ÄktB). Tanken är att makarna ska leva på ungefär samma standard, vilket i princip innebär att den make som har störst inkomst får skjuta till pengar till den andre maken (6 kap. 2 § ÄktB). Detta görs normalt löpande när man bor ihop – och alltså inte genom någon månads- eller veckopeng. En månads- eller veckopeng kan emellertid bli aktuellt när makarna inte bor ihop – såsom kan vara fallet under just betänketiden.

Om din maka anser att du inte lever upp till din underhållsplikt så kan hon vända sig till tingsrätten och yrka på att rätten ska ålägga dig att betala underhållsbidrag. I praktiken är detta dock relativt ovanligt, och det ska vara fråga om att den andre maken inte kan tillgodose sina egna personliga behov. Om hon har fått en vinst från en fastighet så är det ytterst tveksamt om hon inte skulle anses kunna tillgodose sina egna behov – men detta beror givetvis på hur stor vinsten är (det framgår inte av din fråga). Efter äktenskapsskillnad är huvudregeln att makarna var för sig svarar för sin egen försörjning.

Jag hoppas att det löser sig för dig, och har du några fler funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare