Är man skyldig att betala sin makes privata skuld vid skilsmässa?

Min man tog ett privat lån på 400.000kr och satte in i sitt företag.

Vi var inte gifta vid tillfället utan bara sambos.

Jag äger ingen del i företaget.

Nu ska vi skilja oss och han kräver att jag ska betala hälften av dessa pengar som han satte in i företaget.

Företaget gick i konkurs så det existerar inte längre.

Vi var gifta då det gick i konkurs.

Är det rätt? Ska jag betala hälften av denna skuld?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret på din fråga är: nej, du har ingen skyldighet att betala hälften av denna skuld. Skulden kan däremot ha betydelse vid en bodelning mellan dig och din man.

Reglerna om förhållandet mellan makar vid giftermål och skilsmässa finns i äktenskapsbalken (nedan förkortad ÄktB).

Varje make råder över sina skulder

Utgångspunkten är att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder (ÄktB 1:3). Du har alltså inget personligt ansvar för din mans privata skuld.

Skuldtäckning ska göras vid bodelning

När ett gift par går igenom skilsmässa ska i regel en bodelning göras, det vill säga makarnas egendom ska delas upp mellan dem (ÄktB 9:1). Detta under förutsättning att ni t.ex. inte har ett äktenskapsförord som säger att all er respektive egendom ska vara enskild (ÄktB 9:1).

Innan en bodelning görs får som utgångspunkt din man avräkna så mycket från sin egendom att det täcker de skulder som han hade när ni ansökte om skilsmässa, bland annat skulden du nämner på 400 000 kr (ÄktB 11:2). Detsamma gäller för dig och dina skulder.

Om din man var mer skuldsatt än dig när ni ansökte om skilsmässa kan detta resultera i att du får lägga in en större andel av din egendom i en bodelning än din man. På så sätt kan det indirekt leda till att en del av din egendom går till att betala av din mans skuld.

Eftersom du skriver att din mans lån är privat har jag utgått från att han har tagit lånet i sitt eget namn och att inte företaget står som låntagare någonstans. Om företaget står som låntagare ska skulden inte täckas inför en bodelning.

Jag har också utgått från att all er egendom är giftorättsgods. Om din mans skuld istället är förenad med säkerhet i din mans enskilda egendom ska skulden täckas vid bodelning endast om din man inte har råd att betala den med sin övriga egendom (ÄktB 11:2). Jag kan inte utläsa från din fråga om lånet är specifikt hänförbart till företaget eller om företaget varit enskild egendom eller giftorättsgods, men detta är alltså saker som kan ha betydelse för bodelningen.

Sammanfattning

Det enkla svaret på din fråga är alltså: nej, du har ingen skyldighet att betala hälften av din mans skuld. Inför en bodelning har varje make dock rätt att undandra så mycket av sin egendom att det täcker upp för ens skulder, under förutsättning att skulderna inte går att hänföra till enskild egendom och maken kan betala dessa med sin övriga egendom. Om din man är mer skuldsatt än dig kan det alltså eventuellt leda till att en del av din egendom indirekt går till att betala av hans skuld.

Jag rekommenderar dig att ta hjälp av en jurist

För att se till att allt går rätt till vid er skilsmässa och vid bodelning rekommenderar jag i första hand att du och din man tillsammans tar kontakt med en jurist som kan hjälpa er. Om du och din man har svårt att komma överens rekommenderar jag i andra hand att du själv tar kontakt med en jurist.

Både du och din man är välkomna att höra av er till Lawlines jurister. De hjälper er gärna med allt som kan vara bra att få ordning på vid skilsmässa.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Klara SandrénRådgivare