Är man fortfarande gift i Filippinerna om man skilt sig i Sverige?

HEJ JAG GIFTE MIG I FILIPINNERNA MEN HAR NU SKILT MIG I SVERIGE, HUR GÖR MAN OM MAN SKA SKILJA SIG I FILIPINNERNA, FÖR VI HAR SKILT OSS I SVERIGE, ÄR MAN FORTFARANDE GIFT I FILIPINNERNA?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om internationella äktenskap och regleras i lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmynderskap (IÄL) samt äktenskapsbalken (ÄktB).

Eftersom skilsmässan i Sverige gått igenom, så innebär det ju att äktenskapet mellan dig och din f.d. hustru från början varit giltigt (IÄL 1 kap. 7 §), och att svensk domstol därför fått ta upp din talan om äktenskapsskillnad i Sverige (IÄL 3 kap. 2 §). Eftersom du då skriver att du skilt dig i Sverige, så innebär det ju att du och din f.d. hustru inte längre är makar enligt svensk lag (ÄktB 5 kap. 6 §).

Angående hur man skiljer sig i Filippinerna så kan jag tyvärr inte kan ge ett rakt svar på det, men det viktigaste är att skilsmässan gått igenom i Sverige och att din f.d. hustru därför inte kan ställa några krav på dig enligt svensk lag. Din skilsmässa med kvinnan från Filippinerna är inte beroende av om den accepteras i Filippinerna eller inte.

Om du ändå vill vara på den säkra sidan och få reda på hur du kan skilja dig i Filippinerna också, så rekommenderar jag dig att ta kontakt med den svenska ambassaden i Filippinerna. Du kan kontakta dem genom mail, deras mailadress är ambassaden.manila@gov.se

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare