FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt03/09/2020

Är ligandrol och Enobosarm dopingklassade preparat?

Hej, det är så att jag är inte kan hitta någon exakt information angående SARMS (Selective androgen receptor modulator) och om det är lagligt att köpa och importera dessa. Det finns många olika SARMS och jag tror att det är olika regler för olika SARMS, men jag är intresserad om LGD4033 (Ligandrol)och MK2866 (Enobosarm). Då dessa varken är testosteron eller höjer värdet på testosteron.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för hur den svenska dopinglagstiftningen förhåller sig till de olika preparaten som finns på marknaden samt hur det förhållandet kan påverka dina möjligheter att köpa och importera dessa ämnen.

Din fråga regleras i lag om förbud mot vissa dopingpreparat (LOFD).

Är ligandrol och Enobosarm klassade som dopingpreparat?

Lagen gäller för syntetiska anabola steroider, testosteron och dess derivat, tillväxthormon och kemiska substanser som ökar produktion eller frigörelse av testosteron och dess derivat eller av tillväxthormon (1 § LOFD). Medel som omfattas av 1 § LOFD får inte annat än för medicinskt eller vetenskapligt ändamål införas till landet eller innehas eller brukas (2 § första, sjätte och sjunde punkten LOFD).

Avsaknaden av påverkan på testosteron gör att det inte klassificeras som dopingpreparat enligt dopinglagstiftningen. Däremot kan det vara osäkert huruvida du faktiskt får de specifika ämnena när du beställer från nätet. Det räcker med att det finns spår av dopingklassade preparat i din produkt för att import, innehav eller bruk ska vara olagligt. Tullen kan även förverka substansen med stöd i lag om förstörande av vissa hälsofarliga missbruksubstanser. Tullen har rätt att förstöra ämnen som i framtiden kan komma att förklaras som hälsofarliga (eller narkotika). Så även om de två ämnena inte ännu är dopingklassat så kan ändå myndigheterna välja att förverka produkten.

Slutsats

De ämnena du särskilt efterfrågar är alltså tillåtna att importera, inneha eller bruka även om tullen har rätt att förverka dem med stöd i lag . Ett råd jag kan ge dig är att kolla folkhälsomyndighetens hemsida och samt leta i dokument som heter: "expertgruppen förteckning över substanser som utgör dopingmedel enligt lag om förbud mot vissa dopingmedel". Där ser du de för nuvarande dopingklassade preparaten.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare