FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/07/2023

Är koranbränningar hets mot folkgrupp?

Jag har en fråga rörande vår yttrandefrihet och dess begränsningar med anledning av senaste tidens koranbränningar. Ni skrev tidigare generellt om begränsningar här: https://lawline.se/answers/var-gar-gransen-for-yttrandefrihet Där skriver ni att yttrandefriheten är begränsad av det som är brottsligt enligt brottsbalken samt specialstrafflagar. I BrB, kap. 16, §8, kan man läsa följande: "Den som i ett uttalande eller i ett annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för en folkgrupp eller en annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse, sexuell läggning eller könsöverskridande identitet eller uttryck, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter." Notera här ordet "trosbekännelse". Jag tolkar det som att en bränning av Koranen som utförs på allmän plats skulle vara ett brott, hets mot folkgrupp, enligt denna paragraf. Jag tolkar det också som att det inte behöver ske i anslutning till en pågående religiös sammankomst. Så, är enligt svensk lag koranbränningar olagliga trots allt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

Avseende koranbränningar är gällande rätt i den frågan inte helt entydig eftersom det inte funnits avgörande mål, speciellt av HD i frågan. Många rättsvetare har yttrat sig i frågan och det finns många åsikter och bedömningar som man kan läsa.

När det gäller yttrandefrihet så har du rätt, i Sverige har alla rätt till yttrandefrihet, som dock kan begränsas genom lag, ifall det är rimligt inom ett demokratiskt samhälle. Detta försäkras både av Regeringsformen 2 kap 1 § och EKMR art. 9 & 10

Gällande brottsbalken 16 kap 8 § och brottet hets mot folkgrupp finns det flera rekvisit som behöver bli uppfyllda för att det skall anses vara brottsligt.

1. Det är ett uttalande eller annat meddelande

   Det är fullt rimligt att en bränning av en koran omfattas av detta rekvisitet då det kan ses som ett "annat meddelande".

2. Meddelandet sprids

Bränningar görs oftast offentligt och i samband med en demonstration, detta innebär att det sprids till andra personer.

3. Meddelandet hotar eller uttrycker missaktning

Här är det lite mer krångligt då olika bedömningar av detta rekvisit har gjorts. Det behövs bedömas ifall själva bränningen faktsikt uttrycker missaktning eller hotar vilket inte är helt klart. Indirekt kan det självklart anses göra det, men det kan variera från fall till fall, dock är det även så att bränningar ofta görs i samband med andra uttalanden och liknande som kan anses hota eller uttrycka missaktning. Missaktning går att likna med förakt eller att man uttrycker en överlägsenhet, men exempelvis bara ilska är inte missaktning, så det är helt enkelt upp till bedömning.

4. Det är mot en folkgrupp eller en grupp av personer med anspelning på trosbeskännelse, mm.

Här är kan det verka självklart att en koran riktar sig mot muslimer, men likt förra rekvisitet är det inte så tydligt. Det måste bedömas i det enskilda fallet ifall det riktade sig mot muslimer, det kan finnas situationer då det inte gör det, exempelvis ifall det riktar sig mot en specifik regim eller liknande.

Vidare har praxis i andra liknande fall från HD satt ganska hårda gränser vid bedömningen av hets mot folkgrupp.

Det är därmed svårt att ge ett helt tydligt svar på frågan, men det finns inga tvivel om att det skulle kunna utgöra hets mot folkgrupp. Dock har inga fall uppstått i denna frågan i högre rätt ännu, så utfallet är osäkert.

Hoppas detta svarar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare