FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/04/2019

Är jag skyldig att försörja min avlidne frus myndiga dotter?

Hejsan.

Jag levde med min fru och hennes nu 18-åriga dotter.

Min fru gick bort i cancer förra sommaren.

Efter dödsfallet fortsatte dottern att bo med mig.

Hon har 1 år kvar på sitt gymnasieprogram.

Hennes biologiska far bor på Island.

De hade delad vårdnad fram till dödsdagen.

Jag är med andra ord varken förälder eller vårdnadshavare i någon mening.

Nu har stora problem uppstått och jag anser att det är bättre att hon inte bor med mig längre.

Min fråga är då: Har jag underhållskyldighet för flickan? Kan jag kräva att hon tvingas till egen bostad? Kanske med ekonomiskt stöd från Soc?

Det här är förstås ett ovanligt scenario och jag är därför väldigt tacksam för svar.

Vänlig Hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till föräldrabalken och socialtjänstlagen, du hittar dessa lagar här och här.

Är du underhållsskyldig för din avlidnes frus dotter?

Föräldrar är underhållsskyldiga gentemot sina barn fram tills dess att de är 18 år eller 21 år om barnet studerar på gymnasiet. Du har alltså ingen skyldighet att försörja din avlidne frus dotter. Detta eftersom du, precis som du skriver, är varken förälder eller vårdnadshavare till henne. Istället är det hennes far på Island som har den skyldigheten. (se 7 kap 1 § föräldrabalken)

Kan du tvinga henne till egen bostad med ekonomiskt stöd från socialen?

Du bör ha rätt att tvinga henne att flytta hemifrån då du inte har någon skyldighet att försörja henne. Dock kan detta i praktiken bli svårt om inte hennes biologiska far uppfyller sin skyldighet och försörjer sin dotter. Så länge han är underhållsskyldig kan hon inte få försörjningsstöd från socialen eftersom hon då i teorin kan bli försörjd på ett annat sätt än genom bidrag. (se 4 kap 1 § socialtjänstlagen)

Sammanfattningsvis har du alltså ingen skyldighet att försörja din frus dotter och därmed bör du kunna tvinga henne att flytta. Det kan dock bli problematiskt rent praktiskt om hennes far inte gör det som åligger honom eftersom försörjningsstöd inte kan bli aktuellt ännu. Däremot finns det inget som hindrar att ni tar kontakt med socialförvaltningen i er kommun och förklarar er situation för att få ytterligare vägledning i denna fråga. Det rekommenderar jag snarare att ni gör om ni inte får något gehör från hennes biologiska far angående försörjningen.

Hoppas du har fått svar på dina frågor! Önskar du ytterligare juridisk hjälp kring detta är du varmt välkommen att boka tid hos någon av våra jurister här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare