Är jag skyldig att betala hälften av min sambos lån?

Kan min föredetta sambo kräva mig på lån som han har tagit i sitt namn? Han kräver nu att jag ska betala hälften fast jag inte har varit med och tagit det.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid äktenskap och samboförhållande behåller parterna sitt individuella ansvar. Erat samboförhållande påverkar inte ansvaret över skulder om inte det är samägt, man råder alltså fortfarande själv över sin egendom och sina skulder. Din föredetta sambos skulder går alltså inte över på dig i och med samboförhållandet och vice versa. Han kan inte kräva att du betalar hälften av hans personliga lån!

Hör gärna av dig till oss om du har ytterligare funderingar!

Vänligen,

Ikram AsryRådgivare