Är jag skyldig att betala av hela skulden?

Hej

Jag och mitt ex har en del skulder tillsammans. Han har utmätning och jag ingenting för jag har för låg inkomst. Jag har sökt skuldsanering som blev nekad för att dom ansåg att jag inte gjort vad jag kunnat men ska söka igen inom kort. Nu står ju det totala beloppet på kronofogdens hemsida när jag loggar in för oss båda. Vad händer om t.ex jag skulle vinna pengar och kunde betala hälften av detta? Skulle jag fotfarande då behöva stå och betala resten av skulden ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall du kommer att vara fortsatt skyldig att betala av skulderna som du har tillsammans med ditt ex om du betalar av 50 % av dessa skulder. Har jag tolkat frågan fel så är du välkommen att ställa en fråga på nytt.

Huvudregeln är solidariskt betalningsansvar

När två personer har en skuld tillsammans så är dessa som regel så kallade solidariskt betalningsansvariga gentemot den de har skulden till. Som termen antyder avses med solidariskt betalningsansvar att den till vilken de två personerna har skulden till har rätt att kräva vem som helst av dessa två på hela skulden. Undantag från detta dvs. från solidariskt betalningsansvar föreligger dock om de som har skulden kommer överens med varandra om så kallad delad ansvarighet samt att den de har skulden till godkänner denna överenskommelse (1 kap. 2 § första stycket SkbrL).

Vad gäller i ditt fall och vad händer om du betalar av hela skulden?

I ditt fall utgår jag från att det råder solidariskt betalningsansvar. Anledningen till det är dels att huvudregeln är att det råder solidariskt betalningsansvar men dels också, som du nämner, när du loggar in på Mina sidor på Kronofogdens hemsida så framgår det totala beloppet för skulderna ni har tillsammans. Hade ni haft delad ansvarighet så hade det på Mina sidor inte stått det totala beloppet på skulderna ni har tillsammans. Det belopp som står där är nämligen det belopp som den inloggade måste betala. Med andra ord förstår jag det som att det totala beloppet som står för dig på Mina sidor är du och ditt ex solidariskt betalningsansvariga för. Det innebär alltså att om det för dig på mina sidor står att du ska betala exempelvis 100 000 kr så är det så mycket du ska betala för att skulden ska anses slutreglerad. Betalar du 50 000 kr av skulden dvs. hälften av den så kommer skulden trots denna betalning därför inte anses vara slutreglerad

Även om du inte explicit undrat det kan det vara av intresse för dig att känna till att ifall du betalar av hela skulden (dvs. 100 000 kr i precis ovan nämnda exemplet) så har du i sin tur rätt att kräva ditt ex på hans del av skulden (1 kap. 2 § andra stycket SkbrL). Med andra ord betyder det att om ni exempelvis står 50/50 på skulden och du betalar av hela skulden om 100 000 kr så har du i sin tur rätt att kräva ditt ex på 50 000 kr.

Sammanfattningsvis innebär det att ifall du betalar av hälften av skulden kommer du fortfarande vara betalningsansvarig för resterande delen av den.

Hoppas att du fick svar på din fråga och du är varmt välkommen att höra av dig till oss vid ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare