Är jag bunden av mitt hyresavtal?

Hej! Jag har via e-post varit i kontakt med en hyresvärd som hyr ut ett möblerat rum i sin lägenhet angående att jag ska hyra rummet under ett läsår. Vi har haft en relativt lång e-post korrespondens, där bland annat hyresvärden har skickat över inskannat hyresavtal som han bett mig skriva på, som jag skickat tillbaka, fått tillbaka ett påskrivet av honom också. Jag förstår givetvis att detta är bindande, men om det mot förmodan skulle vara så att jag inte vill hyra rummet längre, finns det möjlighet för mig att dra mig ur eller är jag bunden enligt avtalet nu? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Precis som du själv inser så är du bunden av hyresavtalet. Det finns dessutom ett skriftligt avtal med din och motpartens underskrift på, så att avtal föreligger är lätt att bevisa vid en eventuell tvist.

Paragrafen 12:5 JB (https://lagen.nu/1970:994)  rör bostadshyresgästens uppsägning. Hyresgästen får enligt den bestämmelsen alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.

Oavsett vilken hyrestid eller uppsägningstid som avtalats är alltså uppsägningstiden alltid tre månader. Längre tid än så behöver du inte vara bunden om du inte vill. Däremot ser jag ingen möjlighet för dig att dra dig ur avtalet på en gång utifrån informationen i din fråga.

Med vänlig hälsning,

Louise EskesenRådgivare