Är hyresvärden skyldig att tillhandahålla garderob?

Hejsan,

Jag och min sambo ska flytta in i en hyresrätt, men där finns inga förvaringsmöjligheter.

Är det ett rimligt krav att ställa på hyresvärden att det ska finnas garderober och att dem ska stå för kostnaden?

Mvh/ Jens

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns ingen lagstadgad rätt till garderober. I hyreslagen (Jordabalkens 12 kap) 18a § https://lagen.nu/1970:994#K12P18aS1 framgår vad som måste finnas i en lägenhet för att minsta godkända standard ska vara uppfyllt. Som framgår av bestämmelsen ska det finnas tillgång till förvaring i fastigheten (det kan alltså avse källarutrymmen, vind etc.) men garderober verkar inte täckas av den bestämmelsen.

Det som framgår av lagen är dock endast minikrav och det är möjligt att ni har skrivit något om detta i ert kontrakt.

I vilket fall råder jag dig att rådfråga och diskutera saken med er hyresvärd, kanske finns möjlighet till förhandling?

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare