Är husvagn och stuga som jag köpt till mig själv samboegendom?

Jag köpte en stuga i somras för att kunna ha om vi går skilda vägar p.ga en frostig relation. Vi kom muntligen överens om att jag äger stugan och hon äger lägenheten, men gäller muntligt?

nu har vi gjort slut och min sambo säger att hon ska gå till advokat och kräva hälften av stuga och hälften av husvagnen som jag köpte, jag har lån på båda men hon har ej betalt något i handpenning till vare sig husvagn eller stuga. Har hon då rätt att få hälften av dess värde?

Hon äger en lägenhet innan jag kom in i bilden, detta skulle göra att jag står utan bostad helt och hållet. Och det var det hon ville genom att hota med advokat.

Vi har bott ihop sedan januari 2017.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är (var) sambor är reglerna i Sambolagen (SamboL) aktuella.

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras om du eller din sambo begär det (8 § SamboL). Samboförhållandet upphör bland annat om ni flyttar isär (2 § SamboL). Bodelning innebär att de saker ni har, som är samboegendom, ska fördelas mellan er. Nedan förklarar jag vad samboegendom är mer exakt.

Vad är samboegendom?
Samboegendom är gemensam bostad och gemensamt bohag (möbler, hushållsapparater etc.) som ni köpt för att använda tillsammans (3 § SamboL). Sådant som köptes innan ni flyttade ihop är alltså inte samboegendom. Din sambos lägenhet är därmed inte samboegendom eftersom hon ägde den innan ni blev ihop. Det innebär att du inte har rätt till halva dess värde vid en bodelning. Hur blir det med din stuga och husvagn? Uppfyller de kriterierna för att vara samboegendom?

Stugan och husvagnen är inte samboegendom
För att stugan och husvagnen ska vara samboegendom krävs till att börja med att de anses vara gemensam bostad. Vad jag förstår har ni aldrig bott i stugan eller husvagnen, utan använt din sambos lägenhet som ert gemensamma hem. Stugan och husvagnen räknas därför inte som er gemensamma bostad (5 § SamboL). Inte heller har ni köpt stugan och husvagnen för att använda gemensamt, utan du köpte dem för det fallet ni skulle göra slut. Varken stugan eller husvagnen uppfyller kriterierna för samboegendom och ska därför INTE ingå i en bodelning. Det innebär att din sambo inte kan begära halva dess värde.

Något om ert muntliga avtal
Eftersom stugan och husvagnen inte uppfyller kraven på att samboegendom, gör det ingenting att ni avtalade muntligt. I framtiden är det dock bra att veta att sådana avtal (samboavtal) måste vara skriftliga för att gälla (9 § SamboL). Om din egendom hade uppfyllt kriterierna för samboegendom, skulle ni varit tvungna att dela på dess värde eftersom avtalet inte var giltigt. Din sambos lägenhet hade dock undantagits i vilket fall eftersom den inte är samboegendom. Men som sagt, eftersom kriterierna för samboegendom inte är uppfyllda spelar det ingen roll i just detta fall.

Sammanfattning
Eftersom stugan och husvagnen inte är samboegendom, har din sambo inte rätt till halva deras värde vid en bodelning. I denna fråga är det därför lönlöst att hota med en advokat. Det bästa är om ni kan lösa det själva då det är kostsamt att anlita en advokat. Mitt råd är därför att du i första hand pratar med din sambo. Om det inte funkar, kan du/ni ringa Lawlines telefonrådgivning för mer utförliga råd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare