FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/06/2017

Är gåvobrev om enskild egendom giltigt om utfärdats innan äktenskap?

Hej!

Jag har en fråga angående en klocka som jag har fått i gåva av min far, med tillhörande gåvobrev där det är noterat att klockan skall vara gåvotagarens enskilda egendom. Detta gåvobrev är utfärdat innan jag ingick äktenskap. Är detta gåvobrev då giltigt i mitt nuvarande äktenskap, och klockan blir min enskilda egendom, eller gäller endast gåvobrev utfärdade efter att äktenskapet har genomförts giltiga?

Lawline svarar

Hej! Jättetrevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvobrevet är giltigt i ditt nuvarande äktenskap, oavsett om det utfärdats innan eller efter du ingick äktenskapet. Klockan blir således din enskilda egendom och ska undantas vid eventuell bodelning, se 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Egendom som träder i klockans ställe, exempelvis om du säljer den, blir också enskild och ska undantas från bodelning, såvida annat inte föreskrivits.

Du är alltid välkommen att återkomma till Lawline igen vid ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare