FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/06/2018

Är förälder underhållsskyldig trots att den inte är vårdnadshavare?

Hej,

Har under alla år stått som vårdnadshavare åt mina två barn som modern egentligen aldrig låtit g träffa. Pga mkt i felterade fajter i TR beslutade jag och min företrädare att låta modern vara vilket jag gjort nu under många år. Dock krävs jag månadsvis på underhåll men till min kännedom efter ansökan till CSN för studier kom det fram att jag helt plötsligt inte är vårdnadshavare vilket jag alltid varit.

Då ställer jag mig frågan om jag verkligen kan krävas på underhåll om alla uppgifter hos myndigheterna är ändrade och det finns idag endast ett barn registrerat på mig vilket är det jag lever tillsamman med idag?

Tacksam för lite råd!

Har ingen avsikt att tvista om detta men har modern då gjort något bakom min rygg (vilket hon gjort innan) så tänker jag inte betala något mer underhåll?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har alltså två barn tillsammans med modern, varav det ena bor hos dig och det andra hos modern. Om jag förstår det hela rätt är din fråga om du, trots att du inte står som vårdnadshavare för barnet som bor hos modern, är skyldig att betala underhåll till det barnet.

Icke-vårdnadshavare är underhållsskyldiga
Regler om föräldrars underhållsskyldighet finns i 7 kap. Föräldrabalken (FB). Utgångspunkten är att båda föräldrarna är skyldiga att stå för kostnader rörande barnets underhåll (7 kap 1 § FB). Denna underhållsskyldighet är aktuell oavsett om föräldern är vårdnadshavare eller inte (7 kap 2 § FB). I praktiken innebär detta att du, trots att du inte är vårdnadshavare för barnet som bor hos modern, är skyldig att betala underhåll till barnet.

Beslut om underhåll ska fattas av domstol eller genom avtal
Beslut om underhållsbidrag fastställs genom dom eller avtal mellan dig och modern. Du behöver därför inte betala underhåll om kravet kommer från modern utan stöd i ett sådant beslut. Jag vet inte vad tvisterna i tingsrätten handlade om, men om de ledde fram till ett beslut att du ska betala underhåll till barnet, är det vad som gäller.

Mest sannolikt är alltså att du är underhållsskyldig. Eftersom jag inte vet vad tingsrätten kom fram till rekommenderar jag dock att du kollar upp om ett beslut av aktuellt slag finns. Kanske kan du prata med din företrädare om domen och få den förklarad för dig? I annat fall är du välkommen att ställa en ny fråga här på Lawline så hjälper jag dig igen.

Hoppas du fick lite mer klarhet i din fråga!

Med vänliga hälsningar

Julia AmundssonRådgivare