Är ett testamente som ger efterlevande make rätt till full äganderätt giltigt om särkullbarn godkänner det?

Hej

Vi har skrivit inbördes testamente. Vi är gifta, men ena maken har särkullbarn. Vi har utformat testamentet så att den efterlevande maken ( utan egna barn) ska ärva med full äganderätt men att den andra personens barn sedan skall ärva oss båda när den sista av oss går bort. Arvingarna har undertecknat att de läst och godkänner testamentet. Testamentet är bevittnat av två personer. Är detta ett giltigt testamente ?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Det är ett giltigt testamente men det finns även vissa saker ni bör vara uppmärksammade på.

Till att börja med kan arvingar avsäga sig sin rätt till arv genom att godkänna testamente enligt 17 kap. 2 § Ärvdabalken (ÄB). Men enligt samma paragraf har de arvingarna fortfarande rätt till sin laglott. Detta innebär att när dennes förälder dör skulle dessa arvingar ändå kunna kräva den efterlevande maken på sin laglott om inte arvingarna vid avståendet erhållit ett skäligt vederlag. Arvingarna kan dock vid dödsfallet avsäga sig sin laglott till förmån för efterlevande make enligt 3 kap. 9 § ÄB.

Om skäligt vederlag inte mottagits av arvinge vid godkännandet av testamentet kan bröstarvingarna till den avlidne påkalla jämning av testamentet för att få ut sin laglott. Detta måste göras inom 6 månader från att bröstarvingen delgivits testamentet. Men 14 kap. 4 § ÄB stadgas att en arvinge som har godkänt ett testamente i förväg inte behöver delges, vilket innebär att arvingarna i så fall på egen hand måste bevaka sin rätt. Om en jämningsinvändning inte kommer in i tid måste bröstarvingen vänta enligt testamentet.

En ytterligare sak som bör uppmärksammas är att ni ger efterlevande make full äganderätt. Full äganderätt innebär att den efterlevande maken har rätt att göra vad denne vill med kvarlåtenskapen, till exempel använda den, sälja den, förstöra den eller testamentera bort den.

Om man istället skriver att efterlevande maken ska ärva med fri förfoganderätt, kan inte efterlevande maken testamentera bort egendomen till någon annan. Då kan bröstarvingarna till maken med barn känna sig trygga med att de åtminstone inte kan bli lurade på arvet från deras förälder.

Vänligen,

Isabella VasiliouRådgivare