Är ett testamente där ena vittnets titel saknas giltigt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kraven för ett testamentes giltighet finns i ärvdabalken (ÄB). Det som krävs för att ett testamente ska vara giltigt är att det finns två vittnen och att de skriver under med sina namn. De ska också känna till att det de skriver på är ett testamente (ÄB 10 kap. 1 §). Det finns alltså inte något annat krav än att vittnena har skrivit under med sina namn. Titlar är inte nödvändiga.

Lagen säger dock att testamentet "bör" ha med vittnenas yrke, hemvist och information om när de signerade testamentet (ÄB 10 kap. 2 §). Det är inte något krav, utan mer som rekommendationer om vad som ska vara med för att undvika oklarheter. Att inte ha med yrke eller hemvist gör alltså inte testamentet ogiltigt.

Sammanfattningsvis blir ett testamente alltså inte ogiltigt om det ena vittnets titel saknas.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga. Om du funderar på något mer är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare