Är ett muntligt anställningsavtal bindande?

Hej! Jag är fast anställd inom en kommun och mår jättedåligt på min arbetsplats, och har fått ett muntligt erbjudande av att komma och jobba inom en annan avdelning. Men efter nyår så berättade den chefen att jag inte fick det jobbet, gäller muntligt avtal då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Anställningsavtal

Det finns inget formkrav för anställningsavtal, vilket innebär att ett muntligt anställningsavtal blir bindande. Utgångspunkten när det gäller avtal är att avtal ska hållas. Har ett muntligt anställningsavtal ingåtts ska man hålla sig till det. (Dock är det tyvärr inte alla som håller sig till detta.)

Problemet om det enbart finns ett muntligt avtal är att det är svårt att bevisa i efterhand dels att ett avtal har ingåtts, dels själva innehållet i avtalet. Vid muntliga avtal kan ofta ord stå mot ord. I det här fallet kan ditt ord stå mot chefens.

Vad du kan göra nu

Av din fråga framgår inte riktigt om du fick veta detaljer om anställningen, eller hur tydligt uttryckt erbjudandet var. Ett muntligt avtal är svårt att bevisa, så jag skulle rekommendera att du kollar om du har några bevis för att chefen erbjöd dig det andra jobbet, exempelvis mail eller sms. Om du är medlem i någon facklig organisation rekommenderar jag att du tar kontakt med fackligt ombud på arbetsplatsen (om det finns). Finns det inget fackligt ombud på arbetsplatsen går det att kontakta facket centralt.

Du kan givetvis kontakta Lawline för mer information. Lawlines telefonrådgivning är öppen måndag–fredag kl. 10.00–16.00, och telefonnumret är 08-533 300 04. Du kan boka tid med en jurist på Lawline om du vill driva ärendet vidare (här).

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare