FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/09/2017

Är ett bolag som skapades nära en skilsmässa med i bodelningen?

Hejsan!

Jag och min man som nu har varit gifta i 6 år har två barn på 5 och 2 år har separerat pga att han träffat en annan vid sidan av. Vi har inget äktenskapsförord. Vi äger idag gemensamt en gård som vi flyttade till med barnen, samt ett radhus som vi nu även har köpt gemensamt för att jag skulle kunna ha någon bostad då han ska behålla gården. Vi har ännu inte skickat in pappren om skilsmässa men skulle göra det nu när allt var klart med flytt och allt.

Nu fick jag precis reda på att han helt nyligen har startat ett bolag (vet ej vilken form) vi är fortfarande gifta, har ej skickat in papper ännu.

Men vad gäller här? ingår bolaget (vilken form det än är) även det i bodelningen fast det bara är han som står på firman eller gör han detta för att försöka lura mig på det jag har rätt till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Aktuell lagstiftning är Äktenskapsbalken.

Äktenskapsbalken 7kap 1§ säger att all egendom i ett giftermål är giftorättsgods (vilket betyder att du har rätt till hälften av alla egendom) om det inte är enskild egendom. Enskild egendom är ett begrepp vi använder för att beskriva att viss egendom inte ska vara med i en bodelning.

Ni kan göra giftorättsgods till enskild egendom endast genom vad som står i Äktenskapsbalken 7kap 2§.

Om din man har skapat ett bolag och ni inte har gjort det till enskild egendom så är bolaget giftorättsgods och du har rätt till hälften av det.

Hoppas detta har hjälpt dig och om du behöver mer rådgivning om dina rättigheter så hör gärna av dig till en av våra jurister. Det gör du lättast genom att klicka på länken nedan.

http://lawline.se/boka

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare