Är ett bilköp bindande om jag undertecknat kontrakt med fel köpeskilling av misstag?

Hej

Jag har köpt en bil för två dagar sedan, när jag kom hem såg jag att på kontraktet stod andra summor 'än vad vi var överens om muntligen innan, Jag hade inte observerat detta när jag skrev under. Jag ser även när jag kollat upp priset att jag gett 15000-20000 kronor för mycket för bilen.Har jag rätt att häva köpet? Jag har inte fått bilen ännu.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i detta svar från att du har köpt bilen av en annan privatperson. Alltså gäller inte vad som sägs nedan i det fall som du har köpt bilen hos en återförsäljare av bilar eller liknande.

Slutande av avtal

Den grundläggande principen i Sverige är att avtal som har ingåtts ska hållas. Ett avtal består som regel av ett anbud och en accept. När båda parterna är överens uppstår det ett bindande avtal. Det saknas ett krav på att ett avtal ska vara skriftligt, alltså gäller såväl muntliga avtal som skriftliga. Avtalsbundenheten uppkommer i sådana fall där avtalsförhandlingarna skett vid flera tillfällen, vid det sista tillfället av förhandlingarna. Utifrån detta blev avtalet alltså bindande vid undertecknandet av kontraktet. Reglerna av hur ett avtal blir till hittas i Lag (1915:218) 1 kap. Om slutande av avtal.

Kan avtalet vara bindande ifall jag har undertecknat ett felaktigt avtal av misstag?

I detta fall trodde du att du köpte bilen för en annan köpeskilling än vad som stod på det skriftliga kontraktet. Din partsvilja motsvarade alltså inte avtalet. När man ska se till ifall ett avtal är bindande eller inte så ser man till ifall båda parter hade gemensam partsvilja. I det fall någon part hade en avvikande partsvilja vid avtalsslutet så har inte bundenhet till avtalet uppkommit. Detta förutsätter dock följande:

i) att det var en av parterna som slöt avtalet som stod för förklaringsmisstaget.

ii) att förklaringsmisstaget ledde till att avtalet inte fick det innehåll som motsvarade din vilja.

iii) att din motpart var i ond tro om att avtalet uppkom till följd av misstaget. Med det menas att säljaren av bilen antingen hade vetskap om att du inte ville betala den köpeskilling som stod på kontraktet, eller borde ha känt till det. Detta har att göra med att din motpart måste kunna fästa tillit till din uttryckta viljeförklaring.

Att du har betalat för mycket för bilen tolkar jag som att du har erlagt en för hög köpeskilling för den, sett till marknadsvärdet. Eftersom det råder avtalsfrihet i Sverige är du som köpare och säljaren till bilen helt fria att avtala om en högre köpeskilling än marknadsvärdet. Alltså är det inte i sig anledning att kunna betrakta avtalet som ogiltigt med enbart det skälet.

Vad du kan göra

Sammanfattningsvis är avtalet ogiltigt om det uppkom genom ett misstag. Detta förutsätter dock att ovan nämnda kriterier är uppfyllda. I övrigt är tyvärr avtalet bindande med hänsyn till huvudregeln att avtal ska hållas. För vidare rådgivning om hur du kan gå tillväga för att ogiltigförklara köpeavtalet hänvisar jag till vår betaltjänst på info@lawline.se

Adam AskRådgivare