FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/09/2018

Är en värdeökning av enskild egendom giftorättsgods?

Hej!

Min kompis och hennes man ska skiljas efter 10 års äktenskap. Hon äger en sommarstuga tillsammans med sina syskon. Den står som enskild egendom i makarnas äktenskapsförord. Nu menar hennes man att värdeökningen på sommarstugan är giftorättsgods även om sommarstugan i sig är enskild egendom. Vad gäller? Tacksam för snabbt svar eftersom hon och syskonen måste sälja sommarstugan om han har rätt.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om värdeökningen på sommarstugan klassas som giftorättsgods. Då det inte framgår av frågan hur värdeökningen uppkommit utgår jag i mitt svar från att det beror på ökade marknadspriser.

När jag besvarar frågan kommer jag först gå igenom vad som gäller rättsligt för giftorättsgods, enskild egendom, avkastning på enskild egendom och bodelning vid äktenskapsskillnad. Sedan kommer jag gå vidare för att ge ett svar på din fråga.

Vad räknas som giftorättsgods respektive enskild egendom?
Regler om äktenskap hittas i äktenskapsbalken.
När ett gift par separerar ska en bodelning göras. Den egendom som ska ingå i bodelningen är giftorättsgodset (10 kap 1 § äktenskapsbalken). När bodelningen är klar ska resultatet bli att giftorättsgodset har delats lika mellan makarna.

Vad är giftorättsgods?
I lagen står att "en makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom" (7 kap 1 § äktenskapsbalken). Giftorättsgods är alltså all egendom som inte gjorts till enskild egendom.

Vad är enskild egendom?
Egendom kan klassas som enskild egendom på flera vis (7 kap 2 § äktenskapsbalken). Det speciella med enskilda egendomar är att de inte ska ingå i bodelningen.

Följande egendomar klassas som enskilda:
- Egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild. Precis som du skriver i frågan kan egendom göras enskild genom att skriva in det i ett äktenskapsförord.
- Egendom som den ena maken har fått i gåva med villkor att egendomen ska vara enskild.
- Egendom som den ena maken ärvt med villkor att egendomen ska vara enskild.

Vad är avkastning av enskild egendom?
Det som kan vara klurigt är att avkastning av enskild egendom är giftorättsgods om inte annat har skrivits i äktenskapsförord/gåvobrev/testamente (7 kap 2 § äktenskapsbalken).

Avkastning från en fastighet kan till exempel vara inkommande hyror för ett fritidshus som hyrts ut under somrarna eller försäljning av skog, bär eller liknande. Kort sagt menar man med avkastning att egendomen generar någon slags inkomst. Den inkomsten (t.ex. inbetalda hyror) räknas som giftorättsgods om inte annat skrivits i till exempel ett äktenskapsförord.

Hur blir det med sommarstugan?
Värdeökningen av sommarstugan är inte giftorättsgods. Eftersom att din kompis och hennes man har skrivit ett äktenskapsförord där de framgår att sommarstugan är enskild egendom ska sommarstugan inte ingå i en bodelning. Att sommarstugan har ökat i värde spelar ingen roll i sammanhanget. Det är själva sommarstugan som undantas i bodelningen som enskild egendom, oberoende värdet av den.

Det kan vara så att kompisens man tror är att värdeökningen av sommarstugan räknas som avkastning av enskild egendom. Det stämmer inte. En värdeökning av enskild egendom är inte att se som avkastning.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare